Side 1 av 1

Leter etter lommeregnermetode [Sannsynlighet] *

Lagt inn: 30/03-2009 20:14
av Justin Sane
Lurer på om noen kan metoden for å finne Variansen til en stokastisk variabel. I den gamle 3mx boka mi fra Aschehoug stod det notert at de hadde en lommeregnemetoden beskrevet i oppgavesamlinga, som gjorde at man da slapp å legge sammen hvert av kvadratavvikene. Men denne metoden var ingensted å finne.

Noen som vet hvordan man går fram på Casio lommeregneren? Eventuelt hvilken side den står på i boka?

(x [symbol:ikke_lik] STAT, List 1, 1 Var)

blir litt tungvint i lengden med slike kvadratavvik, og jeg knaster ofte feil inn på kalkulatoren hvis jeg ikke følger helt med.

Lagt inn: 30/03-2009 23:07
av Justin Sane
Har ironisk nok støtt på et varians problem et par timer senere. jeg er neimen ikke sikker på hva som er feil i løsningen min, men aner noen slurvefeil. :roll:

En rulettspiller som satser 50 euro på tallene 1-12, har [tex]\frac{{12}}{{37}}[/tex] sannsynlighet for å vinne og [tex]\frac{{25}}{{37}}[/tex] for å tape.

Hvis spilleren vinner, får hun/han/det/de/vi utbetalt 150 euro fra kasinoet, mens man får ingenting hvis man taper. Uansett beholder kasinoet innsatsen på 50 euro.

a) Finn forventningsverdi og varians for nettogevinsten i en spilleomgang.


Reknade jag så här:

Fant forventningsverdi lik [tex] - 1,35[/tex]

Prøvde først denne metoden:

[tex]P(X = - 50) = \frac{{25}}{{37}}[/tex]

[tex]P(X = 150) = \frac{{12}}{{37}}[/tex]

[tex]Var(Y) = [ - 50 - ( - 1,35)]^2 \cdot \frac{{25}}{{37}} + [150 - ( - 1,35)]^2 \cdot \frac{{12}}{{37}} = 9028,4[/tex]

som ble feil, svaret skal bli [tex]4930,6[/tex]


Prøvde deretter metode nummer to:

[tex]Var(X) = (0 - ( - 1,35))^2 \cdot \frac{{25}}{{37}} + (1 - ( - 1,35))^2 \cdot \frac{{12}}{{37}} = 3,0225[/tex]

[tex]Var(Y) = 150^2 \cdot 3,0225 = 68006,25[/tex]


Her fikk jeg feil på begge metodene...
Regner jeg i det hele tatt riktig?
Er metodevalget feil?

Lagt inn: 31/03-2009 00:56
av sirins
Jeg syns metode nr 2 ser lovende ut, men lurer på hvor du får 1 og 0 fra? Og hva er Var(Y)?

Som du har satt opp i metode 2, så er

[tex] Var(X) = \sum_{D}(x-\mu)^2 \cdot p(x)[/tex]

Men hva er x'ene i dette tilfellet? Jo, det er to mulige utfall:
x1 = spilleren satser 50 euro og vinner 150, altså nettogevinst = 100
x2 = spilleren satser 50 euro og taper, altså nettogevinst = -50

Hva får du nå?

Lagt inn: 31/03-2009 02:12
av Justin Sane
0 og 1 mulige utfall fra fordelinga som jeg ikke skreiv opp. k = 0 for å tape og k = 1 for å vinne, der P(X=k).

Lagt inn: 31/03-2009 10:06
av sirins
Men du regner jo på forventning og varians for nettogevinsten. Mulige utfall for nettogevinsten er ikke 0 og 1, men 100 euro og -50 euro.

Lagt inn: 31/03-2009 13:45
av Justin Sane
her følger jeg slik boka gjør det i et eksempel på en rulettoppgave, der er k= 0 for tap og k= 1 for E(X). for å finne E(Y), f.eks. finner de E(X) først, og bruker regnereglene E(a+bX)=a+bE(X). dette er det samme som jeg gjør i metode to, men bare med regnereglene for varians.

Lagt inn: 31/03-2009 14:58
av sirins
Ok. Jeg puttet inn 100 og -50, og fikk varians lik 4930,6.

Lagt inn: 31/03-2009 15:32
av Justin Sane
aha. tusen takk.

Lagt inn: 31/03-2009 16:55
av Justin Sane
ingen som vet lommeregner metode for Var(X). kan jo alltids prøve å lage en selv.