Nullpunkt i trigonometrisk funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
*heia*
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 18/02-2005 23:14

Har funksjonen: f(x)= sin2x+cosx

Finner at hvis jeg setter denne lik 0 blir svarene cosx=0 eller sinx=-1/2, men hvordan skriver jeg dette som nullpunkt?

Er regningen riktig, forresten? :oops:
knutn

Løsningen din er riktig

f(x)=0 for:
denne må vel gå:
x1= PI/2+2nPI , X2=3PI/2+2nPI, X3=7PI/6+2nPI, X4=11PI/6+2nPI

eller som mengde?
*heia*
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 18/02-2005 23:14

Skjønner ennå ikke hvordan jeg skal skrive det som nullpunkt :oops:

(PI/2+2nPI, 0)??? eller

Hva er forresten n som du har med? :oops:
knutn

Det at det er et nullpunkt impliserer jo at y-verdien (funksjonsverdien) er null, så dette nevnes du ikke.
Du skal kun angi de fire verdiene (for x) som fører til at y-verdien er null.

...2*PI*n betyr bare at det gjentas for hvert omløp i sirkelen.
Funksjonene er jo periodiske med 2PI. n er vanlig måte å angi de naturlige tallene på.

Oppgaven blir vel egentlig bare å finne den mest hensiktsmessige måten å andi fire vinkler på.
Så kan du nevne som tillegg at disse fire er i 1.omløp,men at det selvfølgelig gjentas for hvert omløp. En slik tekst viser bare din forståelse (som honoreres)

Du kan velge om du vil bruke de den metoden du fikk først x1, x2 osv, eller du kan bruke mender: L={vinkel1, vinkel2...vinkeln}
Du skal i begge tilfelle gi tilleggsoppl om at dette gjentas for hver 2Pi

Knut
knutn

her er muligens nok noe uklart i språket vårt også... på norsk sier vi nullpunkt (på min tid med MX... rot) og på eng. heter det root.
nullpunkter og røtter en to ord for akkurat det samme og du kan si AKKURAT hva du vil! Begge er riktig.

Helt kart er det: den funksjonen du fikk har fire røtter i 1. omløp (0..2pi)
...,men funksjonen har jo uendelig mange likevel... derfor må du på (den måde du velger) angi perioden for de repeterende forekomstene.

Til den eksamen du skal møte er det best at du gjennom det du skriver, viser at de kan tolke det du har lært.
M.a.o: Du skal skrive svaret på den måten du finner hensitsmessig.
*heia*
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 18/02-2005 23:14

Dette er jo en funskjon der jeg senere skal tegne/skissere grafen og oppgaven var at jeg skulle finne skjæringspunktene med x og y-aksen. Derfor må jeg vel sette dem opp slik at jeg kan bruke dem senere i oppgaven, altså med koordinater? Eller er jeg helt på jordet nå :oops:
Gjest

*heia* skrev:Dette er jo en funskjon der jeg senere skal tegne/skissere grafen og oppgaven var at jeg skulle finne skjæringspunktene med x og y-aksen. Derfor må jeg vel sette dem opp slik at jeg kan bruke dem senere i oppgaven, altså med koordinater? Eller er jeg helt på jordet nå :oops:
I hvertfall på rett jorde!

Du kjenner disse fem punkt:

p1(0,1), p2(rot1,0), p3(rot2,0), p4(rot3,0) og p5(rot4,0)
(men det er neppe svarer som dette)

Når du, i tekst, skriver at f(0)=1, så har jo du allerede angitt at p1(0,1) !

Så har du 4 skjæringer med x-aksen som du kjenner.
tilsammen vet du nå kun nok til å bestemme hvor f(x) ligger over og under x-aksen, men dette er nok for lite til å skissere funksjonen.

Bruk kalkulatoren/excel til å lage en skisse evnt. beregne flere punkt.

kanhende hjelper det litt om du finner ekstremalpunkter. deriver og finn nullpunkter på nytt. da får du 4 nye xverdier som forteller hvor toppunktene og bunnpunktene ligger.


(skitt.. jeg skulle kunnet tegne her! Jeg har grafen på min skjerm..)

knut
*heia*
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 18/02-2005 23:14

Anonymous skrev:

Du kjenner disse fem punkt:

p1(0,1), p2(rot1,0), p3(rot2,0), p4(rot3,0) og p5(rot4,0)
(men det er neppe svarer som dette)

knut
Takk Knut :D

Men feks p2: (rot1,0) er det punktet (1,0) - skjønner ikke det helt når du skriver med rot foran. Har aldri før hørt det betegnes met rot :oops:
Gjest

hei igjen..
en rot er det samme som et nullpunkt (der funksjonsverdier er null)

På kalkulatoren din : Tegn graf ..... G-solve .... ROOT

(der finner du ordet root = norsk rot = nullpunkt)

det ble vel mye 'rundt grøten' her, men du har jo gjort jobben. Du har funnet de 4 røttene (obs..nullpunktene) i 1.omløp. og i tillegg funnet f(0)

hva er det du mangler nå, annet enn 'ingenting'

kn
Gjest

om det er uklart : et punkt P kan du angi som f.eks P1(x-verdi,y-verdi)

Når du i teksten skriver:.....funksjonen har røtter/nullpunkter for
x (element i) {x-verdi1 , x-verdi2..osv oppramsing}, så er det svar nok. Du skal selvsagt IKKE skrive noen null'er for y-verdien. Det er jo gitt i teksten via ordet rot eller nullpunkt

(jeg bruker ordet rot fordi det er kortest å skrive og det matcher bra med kalkulatorens root)


kn
*heia*
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 18/02-2005 23:14

*heia* skrev:
(rot1,0) er det punktet (1,0)
Er disse skrivemåtene det samme punktet :oops:
Gjest

rot1 var vel pi/2 ?

da er det ene nullpunktet P1(pi/2+2npi,0)
Svar