Bevise at i^i er reelt uten ved hjelp av Eulers formel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
193
Cayley
Cayley
Innlegg: 83
Registrert: 13/02-2006 14:47

Er det noen (enkel, om mulig) måte å vise at tallet [tex]sqrt(-1)^sqrt(-1)=i^i[/tex] er et reelt tall, uten å vise det direkte ved hjelp av at [tex]e^(i*pi)=-1[/tex] [fikk ikke helt taket på TEX der] eller med rekkeutviklinger for andre konstanter enn i. Finnes det for eksempel noen rekkeutvikling for [tex]sqrt(-1)=i[/tex] der man spesielt kan fastslå at [tex]i^i[/tex] ikke har noen imaginærdel? Når man kjenner Eulers formel, er det ikke vanskelig å få den intuitive forståelse av at tallet er reelt, men for den som ennå ikke har "akseptert" Eulers formel ved fullt og helt å forstå det (intuitivt, som Gauss for øvrig er kjent for å ha stilt som en forutsetning for en matematiker av førsteklasse).

Jeg oppfatter at det i matematikk er mange måter å bevise sammenhenger på, og det ville for meg fremstå som noe spesielt om man ikke hadde andre bevis enn Eulers formel for at nettopp [tex]i^i[/tex] er en reell størrelse.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

193 skrev:rekkeutviklinger
Dette er ikke min sterke side, men på wolframalpha fant jeg dette.

Tviler på at dette vil hjelpe deg.
Badeball
Cantor
Cantor
Innlegg: 134
Registrert: 13/06-2008 22:15
Sted: Bergen

Hvis du ønsker å opphøye noe i et komplekst tall, så må du først gå ut ifra en definisjon av hva det vil si å gjøre nettopp dette. En slik definisjon at e^z := rekkeutviklingen av e^z (det finnes andre definisjoner, se wikipedia). Denne definisjonen er det lett å vise at fører til Eulers formel. Så hvis du bruker denne definisjonen, så kommer du ikke utenom Eulers formel på noen meningsfull måte.
Svar