Feil i 3MX-boka?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
my
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 19/04-2005 19:26
Sted: Eidsvoll

Jeg prøver å friske opp 16 år gamle mattekunnskaper ved å lese igjennom 3MX-boka på egenhånd, og nå står jeg helt fast i et eksempel som i utgangspunktet ser veldig greit ut.

Tror ikke selve grunnproblemet har noe å si her, for både boka og jeg kommer frem til cos A = 9/(5*[rot][/rot]13)

...men så påstår boka at vinkel A = 53,3° mens jeg får A = 60,1°

Hvis boka har rett - noe jeg egentlig syns den burde ha siden jeg ikke har noen lærer til å hjelpe meg over kneikene - hva har jeg gjort feil?
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Hvis det stemmer at cos A=9/(5*[rot][/rot]13) så får du A=60,1º
Gjest

Et tips, det l©ªnner seg altid og gj©ªre om slik at du ikke sitter igjen med kvadratrott i nevner:

slik at:

9/(5*¡î13) = (9*¡î13)/65
my
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 19/04-2005 19:26
Sted: Eidsvoll

Anonymous skrev:Et tips, det l©ªnner seg altid og gj©ªre om slik at du ikke sitter igjen med kvadratrott i nevner:
Jeg setter stor pris på alle tips, men hvorfor lønner det seg å flytte røttene til teller? For min del ser jeg ingen fordeler med verken det ene eller det andre - selv om jeg har lagt merke til at løsningsforslag og fasitsvar i boka mi nesten alltid har røttene flyttet til teller. Unntaket er nevnte problem (forøvrig eksempel 5 side 97 i 3MX for ev. interesserte) som ender opp med cos A = 9/(5*[rot][/rot]13) som siste utregning før svaret som liksom skulle være A = 53,3°.

Er det forresten noen som har oversikt over ev. andre feil i 3MX?
Svar