Pendel :D

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
frooken
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 06/05-2009 14:26

Dette har kanskje ikke noe med matte å gjøre, men jeg håper noen vil svare meg uansett :D

1. Hvorfor har lengen på tauet/tråden pendelen henger i noen betydning for svingetiden til pendelen?

2. Er jeg helt på jordet hvis jeg vurderer at kulen som henger i tråden på stativet (pendelen), blir lettere for selve stativet dersom den henger i en lengre tråd enn en kortere tråd? Ser for meg noe som vektfordeling på tråden eller lignende... :roll: :?

:D :D
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

At perioden øker med lengden på tråden er vel relativt intuitivt? La oss si du disser på en disse. Du har konstant fart hele tiden, men lengden av kjettingene øker mens du svinger: Hva vil skje? (Hint: Den horisontale avstanden som dissen er i stand til å svinge mellom øker).

Jeg tror ikke det lønner seg å blande inn enda et system i forsøket på å forstå et fenomen. Det vil sjelden hjelpe, og blir ofte mer komplisert da.
frooken
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 06/05-2009 14:26

Tusen takk :D
Svar