Avstand fra punkt til linje og absoluttverdi.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Heisann. Jeg har to raske spørsmål om vektorer.

Hvis man skal finne avstanden fra et punkt til en linje, da mener boken at man skal finne den korteste avstanden sant? Og denne finnes ved å sette at vektoren til det punktet fra linjen er ortogonal med vektoren langs linjen?

Altså hvis punktet P ligger over linjen A til B og punktet hvor vektoren fra punktet M (kaller vektoren AM), og [tex]\vec{AP}=k\vec{AB}+\vec{MP}=\vec{AM}+\vec{MP}[/tex]. Da finner man den korteste avstanden ved å sette [tex]\vec{AM}\perp \vec{MP}[/tex], og å finne [tex]|\vec{MP}|[/tex], ikke sant?

Denne er løst nå, fant ut at antagelsen min stemmer :) Sliter enda med neste da.

Número dos:
Jeg synes dette virker som et dumt spørsmål selv, men eneste virkelig dumme spørsmål er dem som ikke blir stilt. Så jeg gir gass:
Kan absoluttverdien til to diagonaler i en symmetrisk figur noen gang få forskjellig absoluttverdi? Nærmere bestemt diagonalene i et parallellpiped.

Oppgaven er å vise at diagonalen fra A til Ds midtpunkt, kaller det A til M ligger på linjen fra G til B på figuren.

Bilde
http://bildr.no/view/488962

En kan ikke bruke at de er ortogonale, det skal man vise i neste deloppgave.
Jeg har tenkt at [tex]\frac{1}{2}|\vec{AD}|=k|\vec{GB}|[/tex], men jeg får ikke noe vettugt fra det. Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene

Edit: Måtte endre vektorene så ikke det blir noen forvirring. Vektorene var i utgangspunktet feil. Nå skal det være rett.
Svar