Geometrisk inversjon/invertering?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Jeg holder på med å oversette tekstene i et matteprogram til norsk - Kig - og støter på begrepet "Inversion of point, line and circle". Jeg forstår begrepet, og bruker "inverst punkt", "invers sirkel/linje", men hva skal operasjonen hete på norsk? Inversjon eller invertering?
:?:
Gjest

Takk :) og enda et spørsmål: "Radical lines for conics" er også et nytt begrep, morsomt å lære om det. Men hva heter det på norsk?
Radikallinjer for kjeglesnitt? :?
knut1

Anonymous skrev:Takk :) og enda et spørsmål: "Radical lines for conics" er også et nytt begrep, morsomt å lære om det. Men hva heter det på norsk?
Radikallinjer for kjeglesnitt? :?
I matamatiken brukes det om rottegnet.
dvs. selve rot-tegnet omtales som 'radical'
knut1

den siste du nevner er tatt ut av sammenhengen sin.
Kan det være at dette har med "rottuttrykk for kjeglesnitt" å gjøre.

se f.eks på sirkelens funksjon som Y=..
Gjest

Det ser ut til at originalbegrepet er "radical axis" :

Radical axis of two non-concentric circles: the line, the points of which have equal powers w.r. to the two circles. The tangents to the two circles from points of the r.a. are equal. The radical axis remains the same if the two circles are replaced by a pair of the family they generate.

Power of a point P w.r. to a circle c: the product of the segments PA*PB, where A, B the intersection points of c with a line through P. This is independent from the line and <0 if P is in the interior of c, >0 in the exterior and =0 if on the circle. It is also equal to the square of the tangent through P, if P in the exterior.

Punktets potens mhp en sirkel husker jeg ganske vagt (var russ i 1961 :-) )
det er noe kjent ved definisjonen på den aksen, men kommer ikke på det!
Svar