Fysikkoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Sitter med en fysikkoppgave og støtte på noen problemer.. Oppgaven finnes på nettet HER, fasit HER.

Håper det går greit at jeg poster den her - Er jo egentlig bare fortsettelsen på vei\fart\tid fra ungdomsskolen! : )

Det jeg lurte på var om noen orket (Vet det er langt!) å se igjennom besvarelsen min, svare på spørsmål jeg skrev underveis og evt. kommentere andre ting de legger merke til? Skal ha prøve på tirsdag btw : )

Vi får oppgitt følgende formler (Fra hele kapittelet, ikke sikkert alle er relevante her):

Fartsformelen: [tex]v=v_{0}+at[/tex]
Veiformel 1: [tex]s=\frac{(v_{0}+v)t}{2}[/tex]
Veiformel 2: [tex]s=v_{0}t+\frac{at^{2}}{2}[/tex]
Tidløs Formel: [tex]v^{2}=v^{2}_{0}+2as[/tex]

Løsningsforsøk:

Deloppgave a)
[tex]v=v_{0}+at[/tex]

Setter [tex]v=0[/tex], siden ballen står i ro i toppunktet.
[tex]0=12+(-9,81)t[/tex]

Løser likningen og får:
[tex]t=1,2\text{ ): s}[/tex]

Deloppgave b)
[tex]s=\frac{(v_{0}+v)t}{2}[/tex]

[tex]s=\frac{(12+0)1,2}{2}[/tex]

[tex]s=7,3\text{ ): m}[/tex]

Deloppgave c)
Så langt helt greit, men denne forvirrer meg!

Løser den først med veifromel 2, der a er en variabel:
[tex]s=v_{0}t+\frac{at^{2}}{2}[/tex]

Setter [tex]t=2,44[/tex] siden ballen bruker like lang tid på opp- og nedtur.
[tex]s=12\times 2,4+\frac{(-9,81)2,4^{2}}{2}[/tex]

[tex]s=28,8-28,3=0,5\text{ ): m}\approx 0[/tex]

Forsøker å løse med veiformel 1:

[tex]s=\frac{(v_{0}+v)t}{2}[/tex]

[tex]s=\frac{(12+12)2,4}{2}[/tex]

[tex]s=28,8\text{ ): m}[/tex]

Jeg ser jo at det er veiformel 2 som gir riktig svar, men hvorfor virker ikke veiformel 1? Hva er det jeg har regnet ut der?

Deloppgave d)
Hmm, jeg har bare antatt at den bruker like lang tid opp og ned siden a er konstant, har jeg gjort noe feil nå (Med tanke på at jeg har brukt det de spør etter i tidl. oppgaver):?:

Vet egentlig ikke hvordan jeg skal angripe denne oppgaven (forvirrende oppgavetekst!), men gjør et forsøk!

Ballens posisjon = 0, ergo befinner den seg i utganspunktet. Siden [tex]a[/tex] er konstant betyr dette at [tex]v=v_{0}[/tex] (må dette vises ved noen slags utregning?) Jeg kan altså benytte veiformel en med [tex]t[/tex] som eneste ukjente:

[tex]0=\frac{(12+12)t}{2}[/tex]

[tex]0=24t[/tex]

hmm.. dette ble feil! (Superforvirret nå!! Står jo at posisjonen skal brukes, og den er vel 0 når ballen returnerer til utgangspunktet?!) ... etter en 20-30min tenkepause og flerfoldige mislykkede forsøk kommer jeg frem til å prøve den andre veiformelen:

[tex]0=12t+\frac{(-9,81)t^{2}}{2}[/tex]

[tex]0=24t+(-9,81)t^{2}[/tex]

[tex]0=t(24-9,81t)[/tex]

Høyre side blir 0 når [tex]t=0[/tex], eller [tex]24-9,81t=0[/tex].

[tex]0=24-9,81t[/tex]

[tex]9,81t=24[/tex]

[tex]t=2,4\text{ ): s}[/tex]

Altså er ballen i utgangspunktet etter 0 og 2,4 sek.

Deloppgave e)
[tex]s=v_{0}t+\frac{at^{2}}{2}[/tex]

[tex]s=12\times 2,7+\frac{(-9,81)2,7^{2}}{2}[/tex]

[tex]s=32,4-35,8[/tex]

[tex]s=-3,4\text{ ): m}[/tex]

Ballens utgangspunkt ligger altså 3,4m over bakken. (Oppgaven sier at "Du STÅR...", så avtanden mellom balkongen og bakken kan umulig være 3,4m - bare for å pirke litt på oppgaven ^^)

Deloppgave f)
Har allerede argumentert for at [tex]v=v_{0}[/tex] i utgangspunktet, hadde dette holdt? (forutsatt at begrunnelsen var god nok)

[tex]v=v_{0}+at[/tex]

[tex]v=12-9,81\times 2,4[/tex]

[tex]v=-11,5\approx 12\text{ ): }\frac{m}{s}[/tex]

Ballen har en hastighet på [tex]12\frac{m}{s}[/tex] i det den passerer balkongen. Negativt fortegn fordi den faller, og vi har valgt positiv retning oppover.

[tex]v=v_{0}+at[/tex]

[tex]v=12-9,81\times 2,7[/tex]

[tex]v=-14,5\approx 14\text{ ): }\frac{m}{s}[/tex]

Ballen har en hastighet på [tex]14\frac{m}{s}[/tex] i det den treffer bakken. Negativt fortegn fordi den faller, og vi har valgt positiv retn. oppover.

Deloppgave g)
Subtraherer avstanden mellom ballens utgangspunkt og bakken for å slippe å forholde meg til bakken.

[tex]7m-3,4m=3,6m[/tex]

Jeg skal altså finne [tex]t[/tex] og [tex]v[/tex] når [tex]s=3,6m[/tex].

[tex]v^{2}=v^{2}_{0}+2as[/tex]
[tex]v^{2}=12^{2}-2\times 9,81\times 3,6[/tex]
[tex]v^{2}=144-2\times 9,81\times 3,6[/tex]
[tex]...[/tex]
[tex]v=8,6\text{ ): \frac{m}{s}}[/tex] ... neppe! Men hvorfor ikke?! :(:( (Altså hvorfor funker ikke den formelen?)

*kommer på at veiformel 2 er en annengradslikning og kan gi to svar for en s-verdi!*

[tex]s=v_{0}t+\frac{at^{2}}{2}[/tex]
[tex]7=12t+\frac{(-9,81)t^{2}}{2}[/tex]
[tex]14=24t+(-9,81)t^{2}[/tex]
[tex]0=24t+(-9,81)t^{2}-14[/tex]

Løser annengradslikning på kalkis og får:

[tex]t=1\text{ ): }s[/tex]
[tex]\vee[/tex]
[tex]t=1,5\text{ ): }s[/tex]

Ballen er altså syv meter over bakken etter 1 sekund, og 1,5 sekunder.

Ballens fart 7 meter over bakken på oppturen:
[tex]v=v_{0}+at[/tex]
[tex]v=12-9,81\times 1[/tex]
[tex]v=2,2\text{ ): }\frac{m}{s}[/tex]

Ballens fart 7 meter over bakken på nedturen:
[tex]v=v_{0}+at[/tex]
[tex]v=12-9,81\times 1,5[/tex]
[tex]v=-2,7\text{ ): }\frac{m}{s}[/tex]

Deloppgave h)
[tex]v(t)=v_{0}+at[/tex]
[tex]v(t)=12-9,81t[/tex]
[tex]t\in{[0,2.7]}[/tex]

Fooplot

Deloppgave i)
[tex]s(t)=v_{0}t+\frac{at^{2}}{2}[/tex]
[tex]s(t)=12t+\frac{(-9,81)t^{2}}{2}[/tex]
[tex]t\in{[0,2.7]}[/tex]

Fooplot
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2

Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
SILK
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 31/08-2009 00:33

deloppgave c:
Du må huske på at når ballen er på vei ned igjen, har den en negativ fart.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

På deloppgave g så trekker du fra 3.6 for å slippe å forholde deg til bakken, men du skal ikke forholde deg til bakken, så jeg skjønner ikke hvorfor du gjør det?

(Pirk) Jeg liker ikke avrundingene dine. I grunn så er det oppgaven som er dårlig spesifisert, siden den setter g til 9.81, mens startfarten er 12. Det gir ingen mening å runde av startfarten men ikke gravitasjonen. Uansett, du rundet blandt annet av -14.5 til 14. Sett bort fra at du tar absoluttverdi, som i og for seg er greit, så er ikke 14.5 [symbol:tilnaermet] 14 :P
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Dinithion skrev:På deloppgave g så trekker du fra 3.6 for å slippe å forholde deg til bakken, men du skal ikke forholde deg til bakken, så jeg skjønner ikke hvorfor du gjør det?

(Pirk) Jeg liker ikke avrundingene dine. I grunn så er det oppgaven som er dårlig spesifisert, siden den setter g til 9.81, mens startfarten er 12. Det gir ingen mening å runde av startfarten men ikke gravitasjonen. Uansett, du rundet blandt annet av -14.5 til 14. Sett bort fra at du tar absoluttverdi, som i og for seg er greit, så er ikke 14.5 [symbol:tilnaermet] 14 :P
Blind jeg er! : P Ser det nå! x) Skjønte også hvorfor den første formelen ikke virket! xD Note to self: Les oppgavene skikkelig!

Hehe, nei! Nok en ting jeg er litt usikker på! Aldri egentlig brydd meg så mye om gjeldende siffer! Avrundingene "feil vei" var for å få d til å samsvare med fasiten, det er kanskje dumt å gjøre det! : p

SILK: Takk, ser den nå! : )
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2

Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
Svar