forslag til hvordan man kan finne høyden av et tre uten å kl

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
vivi

Hallo! Vi driver med et prosjekt på skolen, og jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med flere muligheter til hvordan man kan finne høyden av et tre uten å kaltre opp og måle..jeg har allerede en metode men trenger flere! :oops:
Min metode: ta en 1 meter lang pinne, gå bakover til treet "dekker" pinnen og deretter måle avstanden fra der jeg står til treet. noen som har flere forslag? :D på forhånd takk! :!: :lol:
Gjest

vivi skrev:Hallo! Vi driver med et prosjekt på skolen, og jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med flere muligheter til hvordan man kan finne høyden av et tre uten å kaltre opp og måle..jeg har allerede en metode men trenger flere! :oops:
Min metode: ta en 1 meter lang pinne, gå bakover til treet "dekker" pinnen og deretter måle avstanden fra der jeg står til treet. noen som har flere forslag? :D på forhånd takk! :!: :lol:
står ved siden av treet, noe sånt no. Husker ikke helt.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Måle hvor lang skyggen er. Så gjør du det samme med en liten pinne ved siden av slik at du finner forholdet mellom høyden og lengden av skyggen.

Denne metoden krever selvsagt fint vær :D
Gjest

Gå et stykke fra treet.
Sett en pinne ned i bakken, og sikt den inn mot toppen av treet.
Les (på en eller annen lur måte) av vinkelen pinnen danner med bakken.
Bruk trigonometri til å regne ut høyden
Svar