Lineære likningsett 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Dette er en oppgave som alle på videregående skal kunne løse. Tør du ta utfordringen å finne våre aldre?

Jeg og mor er tilsammen 83 år. For 50 år siden var far dobbelt så gammel som mor, og tilsammen var jeg, mor og far -7 år. Idag er 14 ganger mitt søskenbarns alder det samme som 3 ganger min alder. Hvor gamle er vi?
Gjest

mathvrak skrev:Dette er en oppgave som alle på videregående skal kunne løse. Tør du ta utfordringen å finne våre aldre?

Jeg og mor er tilsammen 83 år. For 50 år siden var far dobbelt så gammel som mor, og tilsammen var jeg, mor og far -7 år. Idag er 14 ganger mitt søskenbarns alder det samme som 3 ganger min alder. Hvor gamle er vi?
løs den sjøl.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jeg har fasiten og laget den selv. Ingen som vil prøve?
Gjest

Jeg skal prøve nå!
Gjest

Det skal stå -7 der? Minus syv, altså.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Ja. minus 7 er riktig. Jeg var ikke født for femti år siden, derfor negativ sum.
Gjest

Ligningsett:

I. j + m = 83
II. f - 50 = 2(m - 50)
III. (m - 50) + (f - 50) + (j - 50) = -7
IV. 14s = 3j

Så begynner moroa :-)
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Anonymous skrev:Ligningsett:
I. j + m = 83
II. f - 50 = 2(m - 50)
III. (m - 50) + (f - 50) + (j - 50) = -7
IV. 14s = 3j
Ser veldig bra ut så langt. :wink:
Gjest

(f)ar = 60
(m)or = 55
j(eg) = 28
(s)øskenbarn = 6

Stemmer?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Helt riktig. Flink du. :)
Gjest

Takk. Morsom oppgave :-)
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Var veldig hyggelig å se noen sette opp likningsettet så bra med en gang. Det kan kanskje virke litt meningsløst for mange å løse slike oppgaver. Hensikten er å bli kjent med oppsett av likninger for så å løse flere ukjente. Dette får en bruk for i mange sammenhenger. For min del har det vært å finne strømmer og spenninger i elektriske kretser.
Gjest

Selv bruker jeg en gang i blant slike ligningsett for å finne de støkiometriske koeffisientene til en bestemt kjemisk ligning. For eksempel:

a CH3OH + b O2 --> c CO2 + d H2O

Carbon: a = c
Hydrogen: 4a = 2d
Oxygen: a + 2b = 2c + d

Så setter jeg en av de ukjente til 1, husker at jeg ønsker minste heltall for alle, og løser opp:

a = 2
b = 3
c = 2
d = 4
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Ok. Stemmer det. Har selv gjort noen slike beregninger. Kalles ikke det å balansere kjemisk likning?

Generelt er det slik at når du har n-ukjente, trenger du n-uavhengige likninger for å få en eksakt løsning. Mangler du en likning, får du uendelig mange løsninger. Derfor når du først bestemmer en av de ukjente til en, er det samme som å tilføye en ekstra likning, og du får en eksakt løsning. :)
Svar