Side 1 av 1

dx? dy? du?

Lagt inn: 28/05-2005 15:53
av systemcollapse
Kan noen forklare meg hva dette egentlig betyr? Jeg skjønner ikke forklaringa i matteboka mi (go figure, jeg skjønner ingen forklaringer hehe).

Til eksempel:

Differensiallikninger:

dy/dx = y'

Ok, det er en del av et stykke, men noen som har noen GOD forklaring på dette, med grei spåkbruk? Inn med en t-skje, ja takk!

Lagt inn: 28/05-2005 16:01
av knutn
det ser ut som definisjonen.
Du har skrevet det samme to ganger, bare på ulike matematiske skrivemåter.

Definisjonen på stigningstallet i et punkt er dy/dx. d'en (erstatningen for delta, når denne går mot null) forteller bare at x- og y-verdiene er grenseverdier (nær null)

den enklere måten vi har valgt å skrive dy/dx på, er nettopp y'

igjen:
naturligvis er dy/dx = y' , det er de to skrivemåtene vi bruker for å uttrykke stigningen i et punkt.

Lagt inn: 28/05-2005 16:06
av systemcollapse
Seriøst? Thanks! :)

Lagt inn: 28/05-2005 16:18
av retard
Som andre har påpekt er dy/dx det samme som y' -- det er bare to forskjellige måter å skrive det samme på. I kalkulus finnes det drøssevis med andre:

df/dx, df(x)/dx, d/dx, d/dx f(x), f'(x) og det er flere... Bare husk at alle betyr det samme.

Tenk på d-ene i dy/dx som en bittebittebitteliten del av y (/\y) delt på en bittebittebitteliten del av x (/\x). For å få denne bittebittebittelille delen bruker man grenser (lim), men bortsett fra det, så er dette ikke noe nytt fra enkel algebra som du trolig allerede kan:

stigningstall = y2 - y1/x2 - x1 eller stigningstall = /\y / /\x.

Lagt inn: 28/05-2005 16:31
av knutn
flott at du nevner 'hele leksa'. Det er lett å forstå at noen 'spyr' av faget bare fordi språkbruken forvirrer. Her har nok lærerne en utfordring

Lagt inn: 28/05-2005 16:37
av systemcollapse
knutn skrev:flott at du nevner 'hele leksa'. Det er lett å forstå at noen 'spyr' av faget bare fordi språkbruken forvirrer. Her har nok lærerne en utfordring
Indeed. Når man går 3MX så burde man jo ha dreisen på mattelingoen, men ikke alle har det heller - blant andre meg, og forklaringene i matteboka går ikke nødvendigvis grundig nok til verks for meg. Tar meg selv i å sitte og lure på hva de egentlig har gjort fra forklaring a) til forklaring b) enkelte ganger.

(Til mitt forsvar tar jeg forkurs for ingeniørutdanning på et halvt år nå, så det har vært ganske intensivt til tider, iallfall med tanke på at det er 6 år siden jeg hadde matte sist, og det 1MY).

Lagt inn: 28/05-2005 17:05
av retard
Hvilke bøker bruker dere på kurset, systemcollapse? Jeg synes i hvert fall at Sinus-bøkene som brukes på videregående er håpløse -- i mange tilfeller forsøker de ikke engang å forklare matematikken, og jeg vet med meg selv at motivasjonen synker signifikant når jeg bare følger en oppskrift som jeg ikke forstår.

Hvis du er interessert i å lære grunnleggende kalkulus godt, så anbefales Calculus for Dummies -- det er faktisk en fantastisk bok. Billig er den også.

http://www.dummies.com/WileyCDA/Dummies ... -MATH.html

Lagt inn: 28/05-2005 17:07
av systemcollapse
retard skrev:Hvilke bøker bruker dere på kurset, systemcollapse? Jeg synes i hvert fall at Sinus-bøkene som brukes på videregående er håpløse -- i mange tilfeller forsøker de ikke engang å forklare matematikken, og jeg vet med meg selv at motivasjonen synker signifikant når jeg bare følger en oppskrift som jeg ikke forstår.

Hvis du er interessert i å lære grunnleggende kalkulus godt, så anbefales Calculus for Dummies -- det er faktisk en fantastisk bok.

http://www.dummies.com/WileyCDA/Dummies ... -MATH.html
Jaudda. Det er Sinus og Cosinus vi har. Nei, det er nettopp problemet. Jeg føler ikke at de forklarer matematikken. De bare viser utregninga. Hva tjener vi på det?