Funksjoner/Definisjonsmengde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Det har ingenting å si om teller er lik null eller ikke.

En liten definisjon på divisjon:

Divisjon er definert som den inverse operasjonen til multiplikasjon. Dvs at:
t/n er definert som x'en i uttrykket nx=t når denne x'en eksisterer og når den er unik.

Hvis n er 0 (dvs. deling på 0) så vil ikke x eksistere med mindre t=0, men da oppstår det tilfelle at x kan ha uendelige verdier, x er altså ikke unik.
Derfor går det ikke an å dividere på 0.
Gjest

0/x = 0 og x/0 = undefined. Greit nok, men hva vil du frem til, Toppris?
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Jeg vil bare frem til definisjonsmengden til funksjonen.
Gjest

[funk][/funk]f(t)[funk][/funk] er definert for alle x, bortsett fra når x = -1 og x = 2. Ved hjelp av føringen jeg lærte av knut1, så blir det:

D[sub]f[/sub] = R/{-1,2}

Noe annet nekter jeg å akseptere -- knut1 kan bare gå å legge seg ;-)
knutn
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 14/05-2005 02:19
Sted: narvik

jada, jeg skal legge meg nå...

dette er tilsvarende problemstilling som du har her:

om du kaster en ball rett opp, vil det på toppen ha

hastighet=0 og akselerasjon <>0

hastigheten er 0 i 0 sekunder.... står den i ro ?

... ja i null tid
eller

...nei, den beveger seg jo hele tiden
Knutn
Gjest

Fasiten gir i hvert fall Toppris og meg rett, men jeg tror absolutt at det er noe i det du sier, knutn.
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

knutn skrev:jada, jeg skal legge meg nå...

dette er tilsvarende problemstilling som du har her:

om du kaster en ball rett opp, vil det på toppen ha

hastighet=0 og akselerasjon <>0

hastigheten er 0 i 0 sekunder.... står den i ro ?

... ja i null tid
eller

...nei, den beveger seg jo hele tiden
Nå er vel ballen faktisk helt i ro i et brøkdel av et sekund, så dette blir ikke akkurat det samme.

Uansett så var det ikke snakk om bevegelse, men om definisjonsmengden til en funksjon.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Det var def.mengde det var snakk om her ja...Det har ikke jeg fått med meg:) Vi har jo et lite dilemma her da, siden denne funksjonen i det ene bruddpunktet har en tosidig grense. Dvs at i det punktet kan vi jo bare definere at den har den grenseverdienverdien, så har vi en fin, kontinuerlig funksjon som er definert for også det punktet... Spørsmålet er om dette er lov i dette tilfellet
knut1

f(t) = (t + 1)/(t2 - t - 2)
f(t) = (t+1)/((t+1)(t-2)
f(t)=1/(t-2) ?

Mathlab tegner både den 1. og den siste varianten identisk. Uten å hikke ved det 'omstridte' punktet.

Er det OK å forkorte to IDENTISKE uttrykk mot hverandre ?
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

knut1 skrev:f(t) = (t + 1)/(t2 - t - 2)
f(t) = (t+1)/((t+1)(t-2)
f(t)=1/(t-2) ?

Mathlab tegner både den 1. og den siste varianten identisk. Uten å hikke ved det 'omstridte' punktet.

Er det OK å forkorte to IDENTISKE uttrykk mot hverandre ?
Grafene ser identiske ut ja, men de er det ikke:)

Og til det du gjør med forkortingen så må jeg nok skuffe deg der og. Det er ikke nok at uttrykkene er identiske. Du må huske på hva forkorting egentlig er, og det er divsjon. Så når du forkorter vekk (t+1) så må du presisere at du antar at t er ulik -1, ellers blir det ikke en lovlig operasjon.

Bare et lite eksempel for å vise hvor "farlig" det er å forkorte uten å ta hensyn til eventuelle 0-verdier.

x(x+1)=x

Hvis du forkorter med x her, så vil du gå glipp av en løsning. Du vil kun få x=-1, men en ser jo tydelig at x=0 også er en løsning.
Svar