intergral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

wow! du er god! men det må være vanskelig å finne ut hva den aniderividerte er? fremdeles aner jeg ikke hva antiderividerte er for noe...

intergrasjon virker spennede men komplisert :?
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Å finne den antideriverte til en funksjon f(x) vil si å finne den funksjonen, kall den g(x) som er slik at

g'(x)=f(x)

Ble det klarere da, eller var dette klart fra før??
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Det finnes jo regler for hvordan man finner den antideriverte akkurat på samme måte som man finner den deriverte. Integrasjon er egentlig bare derivasjon baklengs. Man har som regel tabeller og greier som kan hjelpe en godt på veg. Å finne antiderivert til funksjoner som x^2 sin(x) og slik er ikke noe problem. Bare derivasjon baklengs. Det er når uttrykkene blir mer sammensatte det blir verre. Om man har røtter f.eks. Da gjelder det å ha en god formelsamling, samt å kunne et par jungeltriks for omskriving. Jeg er helt ny her, så visste ikke at denne siden:

http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=148

...var her før jeg søkte litt. Jeg vet ikke hvilket nivå du er på, men det der med riemannsummer er såvidt meg kjent ikke pensum på vgs ialle fall. Det sto i alle fall ikke i matteboka mi for 2 år siden:p Mulig det finnes andre mer formelle definisjoner også, men det er stortsett denne tenkemåten som er brukt til utledning av forskjellige integral i kalkulusboka mi.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Integrander som lar seg integrere vha Riemanndefinisjonen kalles Riemann-integrerbare. Det finnes andre definisjoner, men tror ikke disse passer seg i et forum som dette;)
Svar