Hjelp til terminprøve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Feltherre
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 15/05-2008 09:05

Hei
Jeg holder på å forbrede meg til en terminprøve jeg skal ha snart. Men jeg har kommet over noen oppgaver så jeg trenger hjelp med å forstå.


c) Regn ut og skriv svaret på standardform:
1) 400000 ∙ 0,00000005
2) 14 ∙ 107 / 700000

d) Gjør tallene om fra totallssystemet til titallssystemet.
1)1011 (2)10010101

e) Gjør om fra titallssystemet til totallssystemet.
(1)13 (2)87

f) Hvor brukes totallssystemet?
Nevn en eller flere fordeler ved titallsystemet i forhold til totallssystemet?


Oppgave 2
Leif Lange er en ivrig fisker. I sommerferien var han på 10 fisketurer. Antallet fisker han fikk, var
1, 0, 3, 5, 0, 15, 1, 0, 15, 25
a) Lag en frekvenstabell som viser fangsten.
b) Finn typetallet.
c) Finn gjennomsnittet.
d) Finn medianen.
e) Er det typetallet, gjennomsnittet eller medianen som er det beste sentralmålet her?
Begrunn svaret.
f) Finn kvartilbredden. Kvartilene Q1 og Q3 er medianene i henholdsvis øvre og nedre halvdel av observasjonene. Kvartilbredden er forskjellen mellom dem.

(......)
Oppgave 4
Guri Grill har en kiosk. I 2008 solgte hun pølser for 20 kr per stykk og hamburgere for 50 kr.
1. januar 2009 satte hun opp alle prisene med 20 %.
a) Hva koster ei pølse og hva koster en hamburger etter prisoppgangen?
b) Ei flaske brus koster 18 kr etter prisoppgangen.
Hva kostet flasken før prisoppgangen?

Etter at prisene ble satt opp, ble salget dårlig. 1. juni 2009 bestemte Guri Grill seg for å sette ned alle prisene i kiosken med 20 %.
c) Hva koster ei pølse og en hamburger etter 1. juni?
d) Etter 1. juni koster en baguette 36 kr.
Hva kostet den før prisnedgangen?
e) Hvor mange prosent har prisen på ei pølse gått opp eller ned fra 2008 til etter den siste prisendringen?
f) Forklar hvorfor prisen ikke blir den samme når vi først setter opp prisene med 20 % og deretter setter dem ned med 20 %.


Oppgave 5
Fra 1995 til 2008 økte omsetningen i kiosken til Guri Grill med 5,4 % per år. I 2000 var omsetningen 1,8 millioner kroner per år. Vi regner med at omsetningen vil øke på samme måten i årene som kommer.
a) Finn omsetningen i 2008.
b) Finn omsetningen i 1995.
c) Finn et uttrykk for omsetningen O(t) per år t år etter tusenårsskiftet, og tegn en graf som viser omsetningen fra 1995 til 2015.
d) Når vil omsetningen passere 3,5 millioner?

Oppgave 6
a) Skriv tallet 3468 i totallssystemet.
b) Skriv tallet 3468 i det heksadesimale tallsystemet.
c) Skriv tallet 3468 i det oktale tallsystemet.
d) Skriv det heksadesimale tallet 8A9 i titallssystemet.
e) Skriv det heksadesimale tallet 8A9 i totallssystemet.

Vil bli veldig takknemlig viss noen kunne hjelpe meg med å forstå dette!
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Hjelp skal du få, men først kan du jo fortelle hva du har gjort så langt?
Feltherre
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 15/05-2008 09:05

Jeg har fått til ganske mange av oppgavene. Vi fikk et ganske stort Oppgaveark. Så jeg har plukket ut noen som jeg ikke fikk til. Oppgavearket består av ganske mange forskjellige type oppgaver.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Poenget hans er at ingen er interessert i å gjøre alle oppgavene for deg, men hvis du viser hvor langt du har kommet på hver av de oppgavene du har skrevet inn her, så kan noen hjelpe deg der du står fast.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Du har fått til ganske mange oppgave,r men hele oppgave 1, 2, 3, 4, 5 og 6 har du ikke fått til? Jaja, da har du vel en hel haug med utregninger som viste seg å ikke være riktige? Vis oss disse, så kan vi hjelpe deg å oppdage hva som er galt.
Svar