Kalkulator

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hilde23
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 05/01-2010 11:18

Hvilke kalkulator skal jeg kjøpe når jeg tar R1 og R2. Har sett litt på den nye typen som har touch skjerm. Er dette noe jeg senere kan bruke på bachelor utdanning i kjemi el.?
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Sannheten i dag er at du vanligvis vil trenge en *mer* avansert kalkulator på videregående enn på universitetet. En kalkulator til universitetsbruk bør takle de vanligste funksjonene (sin, cos, tan, e, ln, osv), og det er også praktisk om den kan gjøre enkle matriseoperasjoner. Noe mer trenger man ikke.

På videregående kreves det ofte at kalkulatoren i tillegg skal kunne grafe funksjoner og ha en viss statistikkfunksjonalitet.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Den jeg har er rimelig standard, i alle fall på min skole, og funker kjempebra. Sinus-bøkene viser også alt av eksempler grundig til akkurat denne kalkulatortypen. Den heter Casio CFX-9850GC PLUS og gjør alt den skal på VGS. Den ble anbefalt av skolen i deres skriv før skolestart, og omtrent alle elevene på min skole bruker denne typen. De få som ikke bruker denne, har en Texas-kalkulator jeg ikke vet typenummeret til.
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

Er nettop ferdig med R2 - brukte 9850 istarten og har brukt en fx-9860GII på slutten.

fx-9860GII har stort set de samme funksjoner som 9850, men er ganske mye raskere at jobbe med. Spes når du skal tegne grafer osv. Samt at den litt mere pedagogisk i noen av dens funksjoner + skjermen er en del større.

Synes fx-9860GII er en fin kalkulator til R1 og R2.
men begge virker helt fint - og dekker alt du trenger.

og tvi tvi med R1 og R2. - mye spendenede matte der!!

:D
Svar