Prisindekser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tøffen

Hvorfor trenger vi prisindeks. Hva brukes det til og hva er nytten med det?

Takker på forhånd for svar.

PS. Fins det noen gode nettsider om prisindeks?
knutn
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 14/05-2005 02:19
Sted: narvik

indeksen er bare et bilde på 'prisstigningen'.

Når du snakker om at ting er blitt dyrere, er det greit å ha noe å sammenlikne med. "Jeg er sikker på at prisene har seteget med 126%" er et helt riktig utsagn, ikke sant? ( det er jo bare at jeg velger med det riktige tidspunkt å sammenlikne med- kanske 1983 her)

Siden prisen er mer enn doblet siden 'den tid i '83' kan jeg vel også si at at pengenene mine er blitt mindre verdt. Nå må jeg betale 150 for en sixpack, i 83 betalte jeg jo bare 66.- En annen måte å si dette siste på er at verdien av krona mi er blitt bare ca 44øre (i kjøpekraft)

For at vi (alle sammen) skal bruke de samme referanser er det av praktiske grunner valgt ETT BESTEMT år å referere til.
INDEKSÅRET - DET ÅRET INDEKSEN VAR 100(%) - OG EN KRONE VAR EN KRONE (la oss tenke at det er 1983 som i eksemplet over)

indeksen i dag er da 226
(100,som vi startet med + 126,økningen siden 83)
dette forteller oss at '83-prisene må ganges med 2,26 for å få dagens priser
Vi kan også si at kroneverdien har sunket til 1/2,26 = 0,44

Husk:
I: det er alltid slik at kroneverdi * index =100
II: i basisåret(indeksåret) er indeksen 100 og kroneverdien 1 og reallønnen = nominell lønn
Knutn
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Indeksregning i Per databasen:
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=605

Boligprisindeks (1992-2005) i dagbladet:
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/05/03/430723.html
Tøffen

Takk for hjelpen. :)
Svar