mindre enn eller lik 0

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
AMM
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 22/01-2009 17:53

x^2 - 4x + k er mindre enn eller lik 0

For hvilke verdier av k har ulikheten

a) ingen løsning
b) én løsning

Hvordan finner jeg ut av dette?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Du har jo allerede fått svar...

Bruk andregradsformelen, og dersom det som står under rottegnet (også kjent som determinanten) er mindre enn 0 har stykket ingen løsning, om den er lik null har stykket en løsning, og om den er større enn null har stykket to løsninger

Om du trenger hjelp kan du se her

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=24911

og her

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=24911

Oppgave a) er tilnærmet lik den du holder på med. Og du trenger bare å lage en tråd for hver ting du lurer på ;)
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Antar vel at du kan gjøre slik for en løsning:

Du sier at ulikheten er lik null. Setter deretter alt inn i abc-formelen. Da vet du at for at du skal få en løsning, må:

[tex]\sqrt(16-4*1*k)=0[/tex]
(kvadratroten av hele)

Du vet at [tex]\sqrt(x)[/tex][tex]=0[/tex]
er x=0
Videre tror jeg du vet hva du skal gjøre.

Edit: litt sent ute. :cry:
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Bare for å rydde opp i hodet mitt her ... det er heltallige løsninger det er snakk om da, ikke sant? Muligens et dumt spørsmål. Ellers går det jo ikke an å si at [tex]f(x) \leq 0[/tex] har én løsning. Liksom.. Jeg har litt problemer med denne oppgaven slik den står.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Neida, det behøver ikke være snakk om kun heltallige løsninger. Ulikheten [tex]x^2 \leq 0[/tex] har kun én reell løsning.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ah, se der ja, selvfølgelig. Jeg tenkte på f(x)<0 jeg.
Svar