Forberedelse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Euler

Noen som får noe ut av forberedelse arket (2MX eksamen)?
F(x,y) likninger. Men noen som kan forutsi noen oppgaver?
Mattemannen

Ja, det lurer jeg også svært på.
Gjest

Nei, det er ikke godt å si. Det eneste man "lærer" av forberedelsesarket er jo å finne "stasjonære punkter", men om det er topp- eller bunnpunkt kan vi jo ikke regne oss fram til.

Kanskje kommer det noen praktiske oppgaver, men hva det skulle være klarer jeg ikke å forestille meg. :cry:
Gjest

Men hvordan kommer de egentlig frem til at løsningen på ligningen er (5,2) det skjønner jeg ikke noen som kan sette det opp?
Gjest

Anonymous skrev:Men hvordan kommer de egentlig frem til at løsningen på ligningen er (5,2) det skjønner jeg ikke noen som kan sette det opp?
Hei.

Du setter de to likningssettene lik null:

I -2x - y + 12 = 0
II -x - 2y + 9 = 0

Så løser du dette likningsettet enten med hensyn på x eller y, enten vha. innsettingsmetoden eller med addisjonsmetoden (eller på lommeregner), og får da løsningen: x=5 og y=2.
Hvis du ikke husker hvordan man løser et likningssett med to ukjente bør du sjekke 1X boken fra forrige skoleår.
Gjest

Anonymous skrev:
Anonymous skrev:Men hvordan kommer de egentlig frem til at løsningen på ligningen er (5,2) det skjønner jeg ikke noen som kan sette det opp?
Hei.

Du setter de to likningssettene lik null:

I -2x - y + 12 = 0
II -x - 2y + 9 = 0

Så løser du dette likningsettet enten med hensyn på x eller y, enten vha. innsettingsmetoden eller med addisjonsmetoden (eller på lommeregner), og får da løsningen: x=5 og y=2.
Hvis du ikke husker hvordan man løser et likningssett med to ukjente bør du sjekke 1X boken fra forrige skoleår.
Har prøv det det stemmer ikke
Skriv fullstendig å se om du får det til kanskje jeg gjør noe galt
Svar