Ulikheter med brøk?!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
baby

x + 3/x < 4

Jeg HUSKER IKKE hvordan jeg regner ut dette.. Hjelp?
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

bare regn det ut som en ligning bare du bruker > hele tiden istedenfor =
Gjest

mira skrev:bare regn det ut som en ligning bare du bruker > hele tiden istedenfor =
det hjalp ikke stort, ... jeg trenger å vite hvordan jeg får fiksa bort 3/x
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

når det er brøk i ligningen skal man gange alle LEDDene med nevneren eller fellesnevneren for å bli kvitt brøken. da kan du nelig stryke bort nevneren!
Gjest

Aah! Takk skal du ha!
Gjest

Det som er viktig å huske på når det er snakk om en ULIKHET med brøk med x i nevneren, er at vi ikke automatisk kan gange bort denne. I en ulikhet skal du alltid snu ulikhetstegnet når du gnager med et tall som er negativt. Siden du ikke vet om nevneren er positiv eller negativ når du ikke vet hva x er, kan du ikke gange bort denne. Du må utvide alle ledd og sette alt på samme brøkstrek, og sette lik 0. Så kan du faktorisere og løse på ved hjelp av fortegnsskjema.

:wink:
Gjest

What anonymity levels of HTTP proxy servers exist?
1. Transparent - these proxies are not anonymous. They don't hide IP-address of a client and let a web server know that you are surfing through a proxy server. The task of such proxies, as a rule, is information caching and/or support of Internet access for several computers via single connection. Such proxies are not applicable for security and privacy while surfing on net. You can use them only for network speed improvement.
2. Anonymous - these proxies don't show your real IP but change the request fields so it is very easy to detect that you are using proxy.
3. High Anonymous - these proxy servers do not pass an IP-address of a client and don't send any variables indicating that you are using proxy server to host and look like real browser.

http://www.checkproxy.net
Svar