hvilken kalkulator er best?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

hvilken kalkulator er best? casio eller texas?
retard
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 14/01-2005 12:02
Sted: Stavanger

Hvilken som er best kan jeg ikke uttale meg om, men har inntrykk av at Texas-kalkulatorene er de mest vanlige i Norge.
MG
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 08/05-2005 23:27

Jeg har inntrykk av at Casio er mest vanlig. Har faktisk enda ikke vært borti noen som har texas kalkulatoren. Alle på klassetrinnet vårt bruker ihvertfall casio. Men det varirer kanskje fra skole til skole. Vi ble anbefalt å kjøpe casio. Men om den er best kan jeg ikke uttale meg om, for alt jeg vet så har vel kanskje lærerene blitt betalt av casio for å anbefale den. :wink:
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

På VGS var Casio mest vanlig hos oss, fordi det var den fikk ble anbefalt å kjøpe. På universitetet jeg går på ble vi ikke anbefalt noe spesielt av foreleseren, men de fleste der bruker TI-89. Selv har jeg Casio FX9750-G og Casio Classpad 300.

Se ellers endel her om temaet:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... .php?t=214
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

På vdg brukte jeg TI-83 plus, men på matematikk-studiene jeg går på nå får vi ikke bruke grafiske kalkulatorer, kun kalkulatorer med "enkle funksjoner" som de kaller det
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

jeg bruker også TI-83 plus. men jeg vet at på mange andre skoler så bruker man casio. Før måtte man ha tabeller og bruke regning til å komme fram til svaret. det var tidskrevende og vanskelig.jeg vet ikke hvordan jeg ville klart meg uten kalkulatoren.

hvorfor er det ikke lov til å bruke kalkulator med grafiske framstillinger på matematikkstudiene?
Gjest

Texas TI-83+. Har selv ikke sett noen bruk Casio hos oss.
Er strålende fornøyd med TI-83+.
Gjest

Er det forskjell på kalkulatorer og nå da? Regner de forskjellig? NEI!

Ærlig talt.. :roll:
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Forskjellene mellom de ulike merkene (f eks Texas Instruments vs Casio) er ikke så veldig stor, begge har jo mange forkjellige modeller. Men forskjellene mellom ulike modellene er likevel store. En TI-89 er mye mer avansert (og dyrere) enn en Ti83 eller en CFX8850.

Og man bruker jo kalkulatorer til mye mer enn regning. De vil nok gi samme svar som oftest, men ulike modeller kan bruke kortere tid enn andre på løse ting.
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Da jeg gikk på vgs (2 år siden) ble det sagt at om man hadde en texas og den ikke hadde all funksjonaliteten som en casio hadde kunne man legge inn program som hadde disse funksjonene. Det var også tilsvarende andre veien også selvfølgelig. Når det kommer til hva som er best av casio og texas, tror jeg ærlig talt det ikke spiller noen som helst rolle på vgs. I 3mx er det begrensa hva man har bruk for av avanserte kalkulatoralgoritmer. Det viktigste er vel å kunne legge sammen, ta litt røtter osv. Trigonometriske funksjoner og kunne tegne litt grafer. Det kan jo både texas og casio, så etter min mening blir det en smaksak. Bruk den man er vant til er mitt råd.
Gjest

Kan noen hjlepe meg? Jeg har en desimal; 0.333333 og ønsker å gjøre det om til en brøk. Er det noen som aner hvordan jeg gjør det??
Gjest

det er 1/3 din stygge homo
Benenzo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 30/10-2005 21:59
Sted: Vestnes

Selv har jeg en old school Casio fx 9750g 32kb. Funker helt fint.
Hovedforskjellen mellom Texas og Casio er at på Texas må du f.eks legge inn andregradsformelen, mens du kan ta flere ukjente med Texas. Casio kan bare ta maks 4. (tror det var sånn).
Så i bunn og grunn er Texas en mer avansert kalkulator, men om du ikke går høyere matematikk enn 3mx, går det helt fint med Casio.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg holder på med en mastergrad nå, og har aldri hatt behov for noen mer avansert kalkulator enn casio. Jo høyere jeg kommer i utdannelsen, jo mindre bruker jeg faktisk kalkulatoren. Eneste gangen jeg virkelig har hatt behov for en litt "avansert" kalkulator, var for å regne ut varians o.l. Da var det en fordel med en kalkulator der jeg kunne legge inn alle verdiene, og som beregnet variansen for meg. Fort gjort med slurvefeil dersom det gjøres for hånd, fordi det blir såpass mange delstykker.
Kjøpte meg en casio cfx9850.

Rent bortsett fra mer "vanlig" regning, går det stort sett raskere og enklere for hånd, enn med kalkulator.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar