Sprengleser til privatisteksamen i R1 og R2; hjelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

Hei. Jeg har eksamen i Matematikk R2 og R1 henholdvis den 26. og 27. mai. For ti dager siden begynte jeg på pensumet til Matematikk R1. Jeg har nå gjort ferdig kapittel 1 (sannsynlighet og kombinatorikk), og er halvveis igjennom kapittel 3 om vektorer. Jeg hoppet midlertidig over mesteparten av kapittel 2 om bevisføring fordi det krevde algebrakunnskaper som jeg ikke hadde. Planen var å skrive ut en eksamen fra nettet og teste meg selv 3. mai, og så begynne på Matematikk R2. Problemet er at jeg må dette tempoet neppe blir ferdig med mer enn ytterligere to kapitler. De resterende kapitler er algebra, grenseverdier og derivasjon, funksjonsdrøfting, og geometri. Er det noe som jeg bør prioritere fremfor noe annet? F. eks. hva vil være obligatoriske forkunnskaper til Matematikk R2?

Edit: Jeg glemte å nevne at jeg fra før kun har 1M og 1MY. Vet ikke hva dette tilsvarer iht. til den nye reformen.
Sist redigert av asdf den 23/04-2010 01:14, redigert 1 gang totalt.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

kan du ikke titte på noen (R1) og R2 eksamensoppgaver som gir deg en indikasjon på hvilke oppgaver/felt der fokuseres og satses på

http://www.utdanningsdirektoratet.no/Ek ... atikk-R1-/
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Du bør gjennom hele læreplanen, virkelig, men det aller viktigste før du tar fatt på R2, tror jeg vil være å få en god forståelse for vektorer og derivasjon, og altså algebra.
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

Janhaa skrev:kan du ikke titte på noen (R1) og R2 eksamensoppgaver som gir deg en indikasjon på hvilke oppgaver/felt der fokuseres og satses på

http://www.utdanningsdirektoratet.no/Ek ... atikk-R1-/
Hvis jeg har forstått dette riktig, så kan jeg altså bla opp i læreboka under annen del av eksamen for å finne et problem som ligner? Isåfall burde det være en ganske smal sak å få ståkarakter.
Realist1 skrev:Du bør gjennom hele læreplanen, virkelig, men det aller viktigste før du tar fatt på R2, tror jeg vil være å få en god forståelse for vektorer og derivasjon, og altså algebra.
Ja, jeg bør jo det, men det er helt umulig for meg å rekke igjennom alt i tide.
bartimeus25
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 20/04-2010 19:24

asdf: hvis ditt mål er å få ståkarakter, så trenger du ikke regne gjennom hele pensum. Jeg fikk 4 i r1, uten å ha gjort noen oppgaver uten om innleveringer. Det som hjalp meg var å printe ut masse løsningsforslag til oppgaver i boka og bruke boka til å kikke i eksempler.(eksamens oppgaver likner som oftest de i boka). Igjen dette var til standpunktkarakter, så jeg anbefaler deg ikke dette metode til eksamen. Men det sikra meg 4 , så kanskje det gjør det for deg og :wink:
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

bartimeus25 skrev:asdf: hvis ditt mål er å få ståkarakter, så trenger du ikke regne gjennom hele pensum. Jeg fikk 4 i r1, uten å ha gjort noen oppgaver uten om innleveringer. Det som hjalp meg var å printe ut masse løsningsforslag til oppgaver i boka og bruke boka til å kikke i eksempler.(eksamens oppgaver likner som oftest de i boka). Igjen dette var til standpunktkarakter, så jeg anbefaler deg ikke dette metode til eksamen. Men det sikra meg 4 , så kanskje det gjør det for deg og :wink:
Hva mener du med løsningforslag, dine egne eller eksterne du fant på nettet o.l.?
bartimeus25
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 20/04-2010 19:24

asdf skrev:
bartimeus25 skrev:asdf: hvis ditt mål er å få ståkarakter, så trenger du ikke regne gjennom hele pensum. Jeg fikk 4 i r1, uten å ha gjort noen oppgaver uten om innleveringer. Det som hjalp meg var å printe ut masse løsningsforslag til oppgaver i boka og bruke boka til å kikke i eksempler.(eksamens oppgaver likner som oftest de i boka). Igjen dette var til standpunktkarakter, så jeg anbefaler deg ikke dette metode til eksamen. Men det sikra meg 4 , så kanskje det gjør det for deg og :wink:
Hva mener du med løsningforslag, dine egne eller eksterne du fant på nettet o.l.?
Nei ikke mine egne, jeg hadde løsningsforslag til boka fra Ashehoug( som vi brukte i timen). Det var fullstendig løsningsforslag til neste alle oppgaver, så jeg bare leste gjennom de før prøven og det gjøre susen :P
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

bartimeus25 skrev:asdf: hvis ditt mål er å få ståkarakter, så trenger du ikke regne gjennom hele pensum. Jeg fikk 4 i r1, uten å ha gjort noen oppgaver uten om innleveringer. Det som hjalp meg var å printe ut masse løsningsforslag til oppgaver i boka og bruke boka til å kikke i eksempler.(eksamens oppgaver likner som oftest de i boka). Igjen dette var til standpunktkarakter, så jeg anbefaler deg ikke dette metode til eksamen. Men det sikra meg 4 , så kanskje det gjør det for deg og :wink:
Å si at eksamensoppgaver likner på de i boka er noe tull.. har regnet gjennom ganske mange eksamenssett (riktig nok r1), og de lignet ikke de i boka mi i alle fall (Sinus R1)
bartimeus25
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 20/04-2010 19:24

kimjonas skrev:
bartimeus25 skrev:asdf: hvis ditt mål er å få ståkarakter, så trenger du ikke regne gjennom hele pensum. Jeg fikk 4 i r1, uten å ha gjort noen oppgaver uten om innleveringer. Det som hjalp meg var å printe ut masse løsningsforslag til oppgaver i boka og bruke boka til å kikke i eksempler.(eksamens oppgaver likner som oftest de i boka). Igjen dette var til standpunktkarakter, så jeg anbefaler deg ikke dette metode til eksamen. Men det sikra meg 4 , så kanskje det gjør det for deg og :wink:
Å si at eksamensoppgaver likner på de i boka er noe tull.. har regnet gjennom ganske mange eksamenssett (riktig nok r1), og de lignet ikke de i boka mi i alle fall (Sinus R1)
Mente ikke at de liknet helt :wink: Men hvis du ser gjennom de oppgaver så ser man at grunnlegende i eksempeloppgaver blir også brukt til løse de eksamensoppgaver.
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

bartimeus25 skrev:
kimjonas skrev:
bartimeus25 skrev:asdf: hvis ditt mål er å få ståkarakter, så trenger du ikke regne gjennom hele pensum. Jeg fikk 4 i r1, uten å ha gjort noen oppgaver uten om innleveringer. Det som hjalp meg var å printe ut masse løsningsforslag til oppgaver i boka og bruke boka til å kikke i eksempler.(eksamens oppgaver likner som oftest de i boka). Igjen dette var til standpunktkarakter, så jeg anbefaler deg ikke dette metode til eksamen. Men det sikra meg 4 , så kanskje det gjør det for deg og :wink:
Å si at eksamensoppgaver likner på de i boka er noe tull.. har regnet gjennom ganske mange eksamenssett (riktig nok r1), og de lignet ikke de i boka mi i alle fall (Sinus R1)
Mente ikke at de liknet helt :wink: Men hvis du ser gjennom de oppgaver så ser man at grunnlegende i eksempeloppgaver blir også brukt til løse de eksamensoppgaver.
Det grunnleggende ja.. men oppgavene kan være av en helt annen type. Hadde et eksempel der hvor det var et kvadrat innskrevet i en funksjon osv.. Slike oppgaver finnes ikke i læreboka, men selvsagt.. jeg hadde jo lært det grunnleggende for å kunne greie å løse den. Men jeg skjønner hvor du vil :P
bartimeus25
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 20/04-2010 19:24

kimjonas skrev:
bartimeus25 skrev:
kimjonas skrev: Å si at eksamensoppgaver likner på de i boka er noe tull.. har regnet gjennom ganske mange eksamenssett (riktig nok r1), og de lignet ikke de i boka mi i alle fall (Sinus R1)
Mente ikke at de liknet helt :wink: Men hvis du ser gjennom de oppgaver så ser man at grunnlegende i eksempeloppgaver blir også brukt til løse de eksamensoppgaver.
Det grunnleggende ja.. men oppgavene kan være av en helt annen type. Hadde et eksempel der hvor det var et kvadrat innskrevet i en funksjon osv.. Slike oppgaver finnes ikke i læreboka, men selvsagt.. jeg hadde jo lært det grunnleggende for å kunne greie å løse den. Men jeg skjønner hvor du vil :P
Ja, da er vi enige
Du sier at du bruker sinus r1 boka. Hvordan er den med tanke på eksempler og oppgaver? Jeg selv har Aschehoug boka. Kommer kanskje til kjøpe den for å repetere til r1 eksamen. Er den verdt det? :?
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

kimjonas skrev:
bartimeus25 skrev: Å si at eksamensoppgaver likner på de i boka er noe tull.. har regnet gjennom ganske mange eksamenssett (riktig nok r1), og de lignet ikke de i boka mi i alle fall (Sinus R1)
Tja, jeg skummet gjennom en R1-eksamen og fant en oppgave som var rimelig nøyaktig lik den de gikk igjennom ganske grundig i Sinus R1. (Oppgaven handlet om sannsynlighetsbetingelsen mellom å være syk når prøven ga utslag og alle variasjoner av dette.)
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

bartimeus25 skrev:
kimjonas skrev:
bartimeus25 skrev: Mente ikke at de liknet helt :wink: Men hvis du ser gjennom de oppgaver så ser man at grunnlegende i eksempeloppgaver blir også brukt til løse de eksamensoppgaver.
Det grunnleggende ja.. men oppgavene kan være av en helt annen type. Hadde et eksempel der hvor det var et kvadrat innskrevet i en funksjon osv.. Slike oppgaver finnes ikke i læreboka, men selvsagt.. jeg hadde jo lært det grunnleggende for å kunne greie å løse den. Men jeg skjønner hvor du vil :P
Ja, da er vi enige
Du sier at du bruker sinus r1 boka. Hvordan er den med tanke på eksempler og oppgaver? Jeg selv har Aschehoug boka. Kommer kanskje til kjøpe den for å repetere til r1 eksamen. Er den verdt det? :?
Jeg vil si det.. Eksempler og bevis er greit forklart, og oppgaver til læreboken har gratis løsningsforslag på nett samt kontrolloppgaver. Jeg vet ikke helt hvordan Aschehoug har lagt opp sin, men har ikke de sånn lokus som man må betale for? Hva ligger egentlig der, om du vet?
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

asdf skrev:
kimjonas skrev:
bartimeus25 skrev: Å si at eksamensoppgaver likner på de i boka er noe tull.. har regnet gjennom ganske mange eksamenssett (riktig nok r1), og de lignet ikke de i boka mi i alle fall (Sinus R1)
Tja, jeg skummet gjennom en R1-eksamen og fant en oppgave som var rimelig nøyaktig lik den de gikk igjennom ganske grundig i Sinus R1. (Oppgaven handlet om sannsynlighetsbetingelsen mellom å være syk når prøven ga utslag og alle variasjoner av dette.)
Ok, det er nok mulig det.. Riktig nok hadde ikke vi med sannsynlighet på årsprøven, grunnet at vi ikke rakk hele pensum. Heldagsprøven vår var alle andre kapitler enn det med sannsynlighet, men sannsynligheten jobbes det med nå!
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

Jeg så på en av R1-eksamene som ble lagt ut på forumet. Under del 1 sto det: Hjelpemidler: vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler

Dvs. at man ikke kan bruke formelsamling og må kunne formlene for andregradslikninger og derivasjon etc i hodet? Isåfall håper jeg at jeg finner kvitteringen for formelsamlingen min et eller annet sted når jeg skal rydde imorgen.
Svar