Kontinuitet og deriverbarhet..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei, har en oppgave her jeg ikke skjønner helt:

1) En funksjon er gitt ved


f(x) = x^2-4 for x("mindreellerlik")2
.......... 2x-2 for x>2

a) Avgjør om funksjonen er kontinuerlig og deriverbar når x=2.

b) Kontroller svaret grafisk.

Takker for raske svar, hva er det jeg skal tenke på her egentlig? :)
...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]f\left( x \right)\left\{ \begin{array}{l}g\left( x \right) = x^2 - 4{\rm{ }}x \,\le \,2 \\ h\left( x \right) = 2x - 2{\rm{ }}x \, >\; 2 \\ \end{array} \right. [/tex]

[tex] Kontinuitet{\rm{ }}:{\rm{ }}sjekk{\rm{ }}om{\rm{ }}g\left( 2 \right) = h\left( 2 \right) [/tex]

[tex] Deriverbarhet:{\rm{ }}sjekk{\rm{ }}om{\rm{ }}\frac{d}{{dx}}g\left( 2 \right) = \frac{d}{{dx}}h\left( 2 \right) [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Når det gjelder det grafiske:

a) Sjekk om funksjonen gjør noen plutselige "hopp".

b) Har funksjonen noen "knekk"?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Nebuchadnezzar skrev:[tex]f\left( x \right)\left\{ \begin{array}{l}g\left( x \right) = x^2 - 4{\rm{ }}x \,\le \,2 \\ h\left( x \right) = 2x - 2{\rm{ }}x \, >\; 2 \\ \end{array} \right. [/tex]

[tex] Kontinuitet{\rm{ }}:{\rm{ }}sjekk{\rm{ }}om{\rm{ }}g\left( 2 \right) = h\left( 2 \right) [/tex]

[tex] Deriverbarhet:{\rm{ }}sjekk{\rm{ }}om{\rm{ }}\frac{d}{{dx}}g\left( 2 \right) = \frac{d}{{dx}}h\left( 2 \right) [/tex]
Korrekt føring vil i følge læreren min være at man bruker grenseverdier i stedet for å plotte inn verdier slik som du har gjort.. Sikkert smak og behag?

lim f(x)
x->2[sup]-[/sup]

lim f(x)
x->2[sup]+[/sup]

f(2)

og ikke ta g(x) = x[sup]2[/sup] -4, x (mindre eller lik) 2 under samme operasjon..

I grunn det samme med derivasjon ang. grenseverdier..

lim f'(x)
x->2[sup]-[/sup]

lim f'(x)
x->2[sup]+[/sup]
Svar