Ellipse...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Lise

Kunn enoen hjelpe meg med å tegne til denne oppgaven? Jeg skjønner ikke oppgaven fra skjæring av buene. Oppgaven lyder slik:

Merk av to funker F1 of F2, 6 cm fra hverandre. Slå en sirkelbue om F1 med radius r1 = 7 cm, og en sirkelbue om F2 med radius r2 = 3 cm. Der buene skjærer hverandre, har du et punkt på en ellipse med F1 og F2 som brennpunkter. Konstruer flere punkter på ellipsen ved å velge r1 og r2 slik at summen av dem blir 10 cm. Tegn ellipsen.

Ville vært fint om noen kunne hjelpe meg med denne oppgaven før i morgen.
knutn
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 14/05-2005 02:19
Sted: narvik

Oppgaven er enklere enn du ser i øyeblikket.

Gå til forsøksarket og gjør dette:

Kryss av de to punktene 6 cm fra hverandre midt på et rent a4.ark.
klipp deg 12-15cm sytråd.
Bruk tape til å feste den ene enden slik at tråden sitter akkurat i det ene punktet. Fest en tapebit til på tvers av tråden akkurat 10 cm fra punktet som nå er fast på papiret. Lim denne løse enden slik at opplagringen blir i det andre brennpunktet du tegnet.

Du skal nå ha 10 cm 'slakk tråd' festet i begge ender med 6 cm avstand.

Bruk blyantspissen til å stramme stråden. Hold den stram mens du tegner den buen du får om punktene. (en ellipse)

SÅ:
det du VET nå, er at ALLE punktene på buen er plassert slik at avstanden fra det ene brennpunktet, via buen til det andre brennpunktet er 10 cm.

Du kunne du vel oppnått det samme med passeren ? Prøv : slå sirkel med radius 5cm om hvert brennpunkt. (de skjærer hverandre midt på buen din ?) Prøv 4cm sirkel om ett br.pkt og 6cm om det andre.
Fortsatt på buen ??? Bytt plass på 4'ern og 6'ern.. Fortsatt blink.??

DU ser at her er et visst system ?. Ta for sikkerhetsskyld også 3,5 og 6,5-sirkler .

Du oppdager at det skal ikke så mange tallpar til, før du kan skissere ellipsen? (tallpar med sum 10)
Knutn
Svar