4(x+5/8)=3/2x-1/3
Svaret skal i følge fasiten bli: x=-17/15
Det første jeg gjør er å gange 4 inn i parantesen. Da får jeg 4x+20/8=3/2x-1/3
Etter det gamger jeg alt med fellesnevneren som er 24. Får da: 96x+60=36x-8
Får 60x=52 til svar.
Hva er det jeg gjør feil? Tror det er noe med den første parantesen i starten jeg gjør feil...
Ny ligning jeg ikke klarer.... :P
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Abel
- Innlegg: 665
- Registrert: 27/01-2007 22:55
Husker du å skifte fortegn når du flytter ledd over i det siste trinnet?
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
[tex] 4\left( {x + \frac{5}{8}} \right) = \frac{3}{2}x - \frac{1}{3} [/tex]
[tex] 6\left( {4\left( {x + \frac{5}{8}} \right)} \right) = \left( {\frac{3}{2}x - \frac{1}{3}} \right)6 [/tex]
[tex] 3\left( {8x + 5} \right) = \left( {9x - 2} \right)[/tex]
Sånn, resten klarer du. Litt smart faktorisering, og ganging så gr dette som en lek skal du se.
[tex] 6\left( {4\left( {x + \frac{5}{8}} \right)} \right) = \left( {\frac{3}{2}x - \frac{1}{3}} \right)6 [/tex]
[tex] 3\left( {8x + 5} \right) = \left( {9x - 2} \right)[/tex]
Sånn, resten klarer du. Litt smart faktorisering, og ganging så gr dette som en lek skal du se.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Blir det lettere om jeg gjør denne omskrivningen ?
[tex] 6\left( {4\left( {x + \frac{5}{8}} \right)} \right) = \left( {\frac{3}{2}x - \frac{1}{3}} \right)6 [/tex]
[tex] 3\left( {8\left( {x + \frac{5}{8}} \right)} \right) = \left( {\frac{3}{2}x - \frac{1}{3}} \right)6 [/tex]
[tex]6*4 = 24[/tex] og [tex]3*8=24[/tex]
[tex] 6\left( {4\left( {x + \frac{5}{8}} \right)} \right) = \left( {\frac{3}{2}x - \frac{1}{3}} \right)6 [/tex]
[tex] 3\left( {8\left( {x + \frac{5}{8}} \right)} \right) = \left( {\frac{3}{2}x - \frac{1}{3}} \right)6 [/tex]
[tex]6*4 = 24[/tex] og [tex]3*8=24[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Jo, det blir det. Ser du hvorfor da?
Du har jo også en regel som sier at når du ganger en brøk med et tall, ganger du tallet inn i telleren. Så [tex]8 \cdot \frac{5}{8} = \frac{8 \cdot 5}{8}[/tex]. Hvis du ganger 8 med 5 og så deler du på 8 igjen, er det vel ganske logisk at du står igjen med 5?
Du har jo også en regel som sier at når du ganger en brøk med et tall, ganger du tallet inn i telleren. Så [tex]8 \cdot \frac{5}{8} = \frac{8 \cdot 5}{8}[/tex]. Hvis du ganger 8 med 5 og så deler du på 8 igjen, er det vel ganske logisk at du står igjen med 5?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Abel
- Innlegg: 665
- Registrert: 27/01-2007 22:55
96x+60=36x-8
blir ikke
96x-36x = -8 + 60
men det blir
96x-36x = -8 - 60
x=-68/60 = -17/15
Var bare en liten fortegnsfeil og ellers helt rett:)
blir ikke
96x-36x = -8 + 60
men det blir
96x-36x = -8 - 60
x=-68/60 = -17/15
Var bare en liten fortegnsfeil og ellers helt rett:)
For å ta et eksempel, er [tex]8 \cdot {5 \over 8}[/tex] det samme som [tex]8 \cdot 5 \over 8[/tex], og dette er faktorisert. [tex]8 \over 8[/tex] er en annen måte å skrive 1 på, og som du vet har 1 ingen effekt når det blir multiplisert med. Så hvorfor skal vi beholde disse 1-erne? Det blir bare tungt å drasse på. Stryk dem.