Side 1 av 1

FYSIKK - fart og bevegelse

Lagt inn: 11/10-2010 18:45
av Razzy
En personbil kjører med farten 90 km/h på en fast dekke. Bilen bremser slik at hjulene låser seg. Friksjonskraften er 30% av tyngden av bilen.

a) Vis at Bremselenden er proporsjonal med kvadratet av strekning.
Her skal jeg altså vise at bremselengden har en sammenheng med strekning? Dvs hvilken fart man kjører i?

b) Ren ut bremselengden.
Dette høres jo greit ut. Menne... hva er tyngden av bilen?



Razzy

Lagt inn: 11/10-2010 19:26
av Nebuchadnezzar
a) Ja dette er riktig, her bruker man at glidefriksjonen er gitt ved

[tex]\mu \, = \, \frac{R}{N}[/tex]

b) Ahahahahahah. Er bare dette læreren alltid sier til oss. Massen spiller ingen rolle, når det gjelder friksjon!

Grunnen til at en trailer har lengre bremsestrekning enn en personbil, har ingenting med friksjon å gjøre, men heller deformasjon av veien og av hjulene.

Lagt inn: 12/10-2010 01:08
av Putekrig
Nebuchadnezzar skrev:Grunnen til at en trailer har lengre bremsestrekning enn en personbil, har ingenting med friksjon å gjøre
Å?

Lagt inn: 12/10-2010 21:16
av Dinithion
Putekrig skrev:
Nebuchadnezzar skrev:Grunnen til at en trailer har lengre bremsestrekning enn en personbil, har ingenting med friksjon å gjøre
Å?
[tex]R = \mu N = \mu mg \\ \Sigma F = ma \\ \Rightarrow R = \mu \cancel{m}g = \cancel{m}a \Rightarrow a = \mu g[/tex]

Altså uavhengig av masse.

Det er ikke så veldig intuitivt fordi man tenker jo at en lastebil veier sykt mye mer enn en bil. Men man må også huske at normalkraften øker tilsvarende mye.

Lagt inn: 12/10-2010 22:20
av Integralen
Dinithion skrev:
Putekrig skrev:
Nebuchadnezzar skrev:Grunnen til at en trailer har lengre bremsestrekning enn en personbil, har ingenting med friksjon å gjøre
Å?
[tex]R = \mu N = \mu mg \\ \Sigma F = ma \\ \Rightarrow R = \mu \cancel{m}g = \cancel{m}a \Rightarrow a = \mu g[/tex]

Altså uavhengig av masse.

Det er ikke så veldig intuitivt fordi man tenker jo at en lastebil veier sykt mye mer enn en bil. Men man må også huske at normalkraften øker tilsvarende mye.
Det er jo friksjonen som sørger for at både lastebilen og personbilen stopper opp.Når lastebilen bremser vil jo friksjonskraften(som virker innover i sentrum) som kommer av normalkraften(som virker fra bakken og på hjulet rett opp) øke slik at normalkraften hele tiden er lik friksjonskraften.Ingen friksjon, ingen stans!

Lagt inn: 13/10-2010 07:14
av Dinithion
Hehe, "No kverrulere du berre for å kverrulere!" Jeg tolket Neb. anderledes (siden setningen hans er tvetydig), men du har jo igrunn riktig. :)

Lagt inn: 13/10-2010 09:44
av Putekrig
Dinithion skrev:Hehe, "No kverrulere du berre for å kverrulere!" Jeg tolket Neb. anderledes (siden setningen hans er tvetydig), men du har jo igrunn riktig. :)
At det er uavhengig av vekt, bestrider jeg ikke. Den er jeg enig i.

Det jeg reagerer på, er at Neb sier at det er uavhengig av friksjon. Det er det vel ikke.

Lagt inn: 13/10-2010 16:37
av Nebuchadnezzar
Nå er jeg ute på tynn is her. Men mener at den formelle definisjonen av friksjon er gitt ved kontaktpunktene mellom to flater. I begge tilfeller (liten bil, lastebil) så vil kontaktpunktene være det samme.

Det som gjør at lastebilen krever lengre bremsestrekning er vel at hjulene "glir", og at deformasjon av dekket. Slitasje når bilen bremser. Som blir høyere med høyere vekt. Siden da blir dekkene mer trykt ned i asfalten.

Men ja, bare rett på meg om dere mener jeg har feil.

Lagt inn: 13/10-2010 16:54
av Putekrig
Det som får et kjøretøy i fart, til å stanse, er friksjonskraften. Enig? Lengre bremselengde = mindre friksjon.

Så kan du jo diskutere hva som gjør at det er mindre friksjon. Massen spiller ikke noen rolle, da er det andre ting som du nevner som gir mindre friksjon.

Men jeg mener at friksjonen spiller inn på bremselengden.

Lagt inn: 13/10-2010 17:20
av Nebuchadnezzar
Virker som vi har forskjellige oppfattninger av hva vi legger i begrepet friksjonskraft. Der du sier at friksjon er alt som virker imot fartsretningen.
Hvilefriksjonen virker alltid i mot, men ikke glide eller rullefriksjonen.

Men ja, vi er enige. Så dette er bare pirk =)

Lagt inn: 13/10-2010 19:34
av Putekrig
Nebuchadnezzar skrev:Virker som vi har forskjellige oppfattninger av hva vi legger i begrepet friksjonskraft. Der du sier at friksjon er alt som virker imot fartsretningen.
Selvfølgelig. Det er to ting som stanser en kjøretøy i fart, og det er luftmotstand, og friksjon mot underlaget.

(Alt av magnetisme og andre krefter er selvsagt så vanvittig minimale at ikke engang en kverulant ville tatt dem med.)

Lagt inn: 13/10-2010 21:06
av Dinithion
Det er ikke å bestride at det er friksjon som gjør det mulig å akselerere og deakselerere, det skal jeg ikke være uenig i overhodet, og som du også ser i utregningen min så har jeg jo med friksjon. grunnen for min missforståelse er
Grunnen til at en trailer har lengre bremsestrekning enn en personbil, har ingenting med friksjon å gjøre
Er ikke dette en helt vanlig måte å si ting på? Jeg tolker det slik at _forskjellen_ i bremselengde ikke er pga. friksjon. Og ikke at bremsing i seg selv ikke er avhengig av friksjon.

Lagt inn: 13/10-2010 21:58
av Integralen
Nebuchadnezzar skrev: Hvilefriksjonen virker alltid i mot, men ikke glide eller rullefriksjonen.

Jo, både hvilefriksjonen og glide eller som du kaller rullefriksjonen virker alle i samme retning som er i motsattretning.

Hvilefriksjonen(som virker i motsatt retning av fartsretningen) får man når normalkraften er lik friksjonskraften (statisk friksjon) som regel skjer når eksempel en kloss på et bord står i ro (uten fart).

Glidefriksjonen som du kaller (rullefriksjonen) virker også i motsatt retning av fartsretningen og det skjer når fartsretningskraften som er motsatt rettet av friksjonskraften overvinner friksjonskraften(er større enn friksjonskraften) , da glir klossen, men fortsatt vil den ha friksjonskraften rettet mot motsatt side av fartsretningen og du ser at klossen glir PÅ bordet.Dette fordi kreftene fra underlaget(bordet) virker på klossen rett opp(normalkraft) som årsaker friksjonskraften.

Men altså virker glidefriksjonen og hvilefriksjonen(statisk friksjon) i samme retning.Forskjellen mellom dem er bare at kraftsvektoren som virker i fartsretningen (motsatt retning av friksjonskraften) vil overvinne friksjonskraften(blir større enn friksjonskraften) noe som fører til at klossen begynner å gli.Dette skjer ikke når vi snakker om statisk friksjon, for da er klossen i ro fordi kraftvektoren som virker i fartsretningen alltid vil være lik friksjonskraften som virker i motsatt retning av fartsretningen.Det kan du føle hvis du legger hånden til på klossen uten å dytte den, da har du statisk friksjon.Men så fort du dytter på klossen og slipper så får klossen en fart og det da klossen har overvunnet friksjonskraften som virker i motsatt retning av retningen du førte klossen med hånden.Grunnet til at klossen fortsatt ligger på bordet og glir i noen sekunder er fordi friksjonskraften blir hele tiden lik normalkraften som gjør at klossen ikke glir ut av bordet.Og det er også kreftene fra bordet, normalkraften og ikke minst friksjonskraften som får klossen til å stoppe og ligger til slutt i ro på bordet og igjen får man da statisk friksjon.

Altså både friksjonskraften og glidefriksjonskraften virker i samme motsattretning, de virker bare på forskjellige tidspunkter. :wink: