Videregående

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
en_person
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 12/11-2004 21:30

Halla folkens. Jeg har nå hatt min nest siste dag på ungdomsskolen og skal på allmenn videregående til neste år. Har klart meg ganske bra i matte på u.skolen, men skyldes mye flaks er jeg redd.

Hvordan er nivået på videregående? Hva kreves for å få gode karakterer, spesielt i matte? Ungdomsskolen er jo relativt enkel, men har hørt andre ting om videregående. :roll: :shock: :D
emil
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 13/02-2004 22:30

Matten på videregående er ikke vanskelig hvis du jobber med leksene ;-)
Det som kreves for å få god karakter er å jobbe mye (helt til du forstår det du holder på med) og lære seg å løse alle de mulige oppgavetypene du kan møte på.
Mange personer synes kanskje matematikken på videregående er vanskelig for en lærer mange nye ting etter hvert, men det er ikke vanskelig å sette seg inn i disse emnene. Matematikkpensumet er jo tross alt laget for at elevene skal klare å forstå så mye som mulig av det, så hvis du har en ganske god karakter fra ungdomsskolen så klarer du nok å beholde den på videregående og kanskje forbedre den. På mitt trinn var det slik at de som jobbet med stoffet gikk opp i karakter (fra ungdomsskolen) mens de som bare sløvet og ikke jobbet hjemme gikk ned.

Så det er bare å stå på.
Hvis du er interesert i å se noen eksempler på hvordan matematikken i førsteklasse er så vi jeg anbefale å se på vevsidene til cappelens lærerbok http://sinus.cappelen.no der finner du blant annet kapitteltester fra hvert kapittel som kan gi deg en pekepin på hvordan stoffet er :-)
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Jeg er ferdig med både ungdomsskole, vgs og første året på siv.ing-utdanninga, og kan bare si en ting:

Matematikken blir ikke noe verre om man passer på å ikke dette av lasset liksom. Det man holder på med der og da kan virke vrient, men ser man tilbake på ting skjønner man at det ikke er så vanskelig. Jeg vil råde deg til å jobbe jevnt og trutt med matematikken, så er ingenting umulig.

Den største kneika så langt synes jeg var overgangen fra vgs til universitetet. Stoffet er ikke ekstremt mye vanskeligere, men tempoet er sikkert tredobbla omtrent.

Stå på, og lykke til!
Gjest

For å være helt ærlig er matten på GK enkelt i forhold til ungdsomsskolen. Jeg fikk bare 4'ere og 5'ere i ungdomsskolen, mens i Gk har jeg nå gått ut med 6'er. Det skyldes av at lærerne på min skole er mye flinke til å forklare enn lærerne på ungdomsskolen. Så det kommer helt an på lærerne også.
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

wow...godt gjort men tror lærere er forskjellig fra skole til skole, jeg hadde også 4 og femmere men har fremdeles 4. tror nok studieteknikk er ganske viktig også. man får mye mer frihet og ansvar selv for læring. det er mange som ikke takler det så godt.
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Lærere varierer i kvalitet, men det må man ikke la seg stoppe av. Jeg hadde en megalærer i matte på GK. Alt var kjempelett. 2mx og 3mx var mer selvstudium for min del. Hadde ikke merka forskjell uten lærer. Særlig ikke i 3mx. Han gjorde _ingenting_.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Enig med at overgang fra vgs til høgskole er hard.
Når det gjelder hvor god læreren er synest jeg det ikke har noe å si på høgskolen fordi det meste har gått i egen-arbeid. Å lære noe som blir undervist er vanskelig, synest jeg. Det er gjennom hardt arbeid forståelsen demrer fra mørket. Vi hadde noen dårlige lærere på høgskolen til å forelese, men de var veldig flinke til å svare på enkelt spørsmål under 4 øyne.
Sist redigert av mathvrak den 19/06-2005 19:46, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Huff som jeg frykter overgangen vgs -> universitet når jeg leser det som skrives her. :?
emil
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 13/02-2004 22:30

Jeg tror ikke det er så mye å frykte egentlig
For eksempel, noen jeg har snakket med som går på NTNU sa at kurset matematikk 1 var nesten som 3MX, En lærer selvsagt mye nytt men det var i hvert fall ikke noe mye vanskeligere enn 3MX ;)
Jeg har selv sett på en del eksamensoppgaver fra det kurset, og det virker ikke som om det er så vanskelig. Spesielt ikke når en skal dra på forelesninger, gjøre oppgaver i et semester ;)
Svar