førerprøven

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ita

Heisann.
Jeg bare lurer på om det er en fast formel for å beregne bremselengde for personbil. Skal hjelpe noen med teorien til førerprøven og har helt glemt hvordan regne på bremselengder...

ita
Gjest

Hmm, øker ikke den kvadratisk i forhold til farten?
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Det stemmer at bremselengden øker med kvadratet av farten ja.

Det kommer av formelen for kinetisk energi: E=(1/2)*m*v[sup]2[/sup].

Når det gjelder bremselengde for bil spørs det jo på friksjonskoeffesienten mot underlaget. Denne vil variere alt etter hva man bremser på. Da jeg tok lappen husker jeg vi hadde en bremselengde på ca 70m på våt is i 50 km/t.

Hvis vi da dobbler farten til 100 km/t på samme underlag ser vi at kinetisk energi firedobbles (på grunn av at farten er opphøyd i andre.. 2 opphøyd i andre er 4).

Da vil bremselengden i 100 km/t anslåes til å være ca 4*70m = 280m.
Noe som er veldig langt.. Is er glatt:P Andre faktorer som for eksempel luftmotstand og varmeutvikling ved friksjon vil også spille inn, men denne formelen gir en god pekepinn for ca-bremselengde.

På akkurat samme måte vil bremselengden bli en fjerdedel om man halverer farta.

Om man tredobbler farta vil bremselengden bli 3[sup]2 [/sup]= 9 ganger så lang osv.

Greit nok forklart?
Gjest

[quote="ita"]Heisann.
Jeg bare lurer på om det er en fast formel for å beregne bremselengde for personbil. Skal hjelpe noen med teorien til førerprøven og har helt glemt hvordan regne på bremselengder...

ita[/quote]
Svar