R1 i dag!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25

Kanskje for tidlig å spørre om, men er det noen av dere der ute som har løsningsforslag til eksamenen som var i dag? Hvordan i all verden skulle man løse oppgave syv?? Jeg ble helt blank...
Og er det bare meg, eller var denne verre enn de forrige eksamenssettene har vært?!?
razzmatazz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 19/10-2010 18:38

Ja, dette var en av de verre eksamene som er gitt i R1. Del 1 var forsåvidt veldig grei. Men jeg stusset på mange av oppgavene... Du er ikke alene.
lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25

Ja enig, del 1 var grei. Heldigvis. Det var del 2 som var... Fæl. Jeg syntes vektoroppgaven var grei, og den oppgaven hvor man hadde to alternativer, jeg valgte alternativ en, og den var ok og. Men oppgave syv????
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Noen som kan legge ut oppgavene ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

lindakatt skrev:Kanskje for tidlig å spørre om, men er det noen av dere der ute som har løsningsforslag til eksamenen som var i dag? Hvordan i all verden skulle man løse oppgave syv?? Jeg ble helt blank...
Og er det bare meg, eller var denne verre enn de forrige eksamenssettene har vært?!?
Var så heldig å se oppgavene, regna oppg 7. (har ikke scanner etc Nebu.)
7a)

[tex]A=(x,0)[/tex]
dvs
[tex]-ax+9=0[/tex]
[tex]x=9/a[/tex]
[tex]A=((9/a),0)[/tex]
============
[tex]B=(0,y)[/tex]

[tex]y=\frac{9}{\sqrt{9-a^2}[/tex]

[tex]B=(0,\frac{9}{\sqrt{9-a^2})[/tex]
=============================
b)

[tex]F=0,5*(9/a)*(\frac{9}{\sqrt{9-a^2}})=\frac{81}{2a(\sqrt{9-a^2})}[/tex]


c)leser av a =2,12 og F=9 fra grafen


d)
[tex]F^,(a)=(\text stygt uttrykk )=0[/tex]

dette koker ned til:

[tex]18a=4a^3[/tex]
[tex]a=\frac{3}{\sqrt2}[/tex]
og
[tex]F=9[/tex]

dvs samme som c)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

OPPgava handler om:

en kvartsirkel med radius 3 og sentrum i origo. En tangent i punktet P skjærer koordinataksene i A og B.
grafen til Kvartsirkelen er gitt og tangenten sin likning.

a)
Bestem koordinatene til punktene A og B uttrykt ved a.

b)
Vis at arealet F av trekanten OAB er som vist over.

c)
Tegn en skisse av grafen til F. Bruk skissen til å finne det minste arealet av trekanten OAB med tilhørende verdi av a.

d) Bestem F'(a) og bruk denne til å finne den eksakte verdien for a som gjør at arealet av trekanten blir minst mulig...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25

Takk! Supert! Da var jeg ikke heeelt på tur, faktisk. Fikk ihvertfall kloret ned noe som er likt det du har skrevet. Får garantert ikke full score, men ser ut som noen poeng om ikke annet :)


d-oppgaven fikk jeg aldri til å stemme, men var anteklig bare jeg som surret. Stygt uttrykk som du skriver, og var siste halvtimen av eksamen.

Er veldig spent på forhåndssensuren på dette oppgavesettet, altså...

(og jeg har heller ikke scanner, så får ikke lagt ut oppgavene desverre)
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Tusen takk for at du tok deg tid!

Har ikke satt meg inn i eksamen, men så litt rundt. Den virket vanskelig, må jeg si :roll:. Første eksamen uten sannsynlighetsregning? :)

Haha, bare geometri :P
lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25


Ja jeg vet!!!
Og jeg som elsker sannsynlighetsregning!! Hadde liksom regnet med en sånn "safe"-oppgave. Var jo bare noe fjås på del 1...
Men for de av der kloke mattehjernene der ute, hadde dere giddet å regne oppgave 4 (begynte å lure veldig på den) og oppgave 6, alt 1 for meg...? Hadde vært evig takknemlig :oops:

(og jeg som faktiskt tok en "sjans" på at det var lite geometri, fordi jeg ikke har rukket å regne noe særlig på det... = katastrofe :( :( )
Føler meg skikkelig... Dum. Bah.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

4)

a) Du har både høyden h og grunnlinjen a. Da er arealet av trekant ABP rett frem, det er jo [tex]A_{\Delta ABP} = \frac{ah}{2}[/tex]. For å finne arealet av PCD må du innse at høyden i denne nødvendigvis må være a - h. Da får du at [tex]A_{\Delta PCD} = \frac{a(a-h)}{2}[/tex].

b) Legger du dem sammen får du [tex]\frac{ah}{2} + \frac{a(a-h)}{2} = \frac{ah + a^2 - ah}{2} = \frac{a^2}{2}[/tex]. Vi ser altså at summen av de to arealene blir nøyaktig halvparten av arealet til hele kvadratet. Dette har vi nå vist vil gjelde uansett hvor du plasserer P.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Da er vi i samme båt lindakatt. Tror veldig mange hadde problemer med denne eksamen. Uansett, R2 neste semester.. Nye sjanser nye muligheter :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, det er sånn dere får tenke! Jeg syns også det var et veldig stort fokus på geometri her, og jeg kan tenke meg det er en god del frustrerte rundt om kring nå. Geometri er jo kanskje den delen av pensum som lettest blir oversett, spesielt for dere privatister med begrenset tid. Jeg kan også huske at vi skyndte oss veldig gjennom emnet på videregående og ble fortalt at det ikke var det mest sentrale i pensum. Husk på dette når dere jobber med R2 til våren da, ikke utelukk at alt kan komme på eksamen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25

Vektormannen skrev:4)

a) Du har både høyden h og grunnlinjen a. Da er arealet av trekant ABP rett frem, det er jo [tex]A_{\Delta ABP} = \frac{ah}{2}[/tex]. For å finne arealet av PCD må du innse at høyden i denne nødvendigvis må være a - h. Da får du at [tex]A_{\Delta PCD} = \frac{a(a-h)}{2}[/tex].

b) Legger du dem sammen får du [tex]\frac{ah}{2} + \frac{a(a-h)}{2} = \frac{ah + a^2 - ah}{2} = \frac{a^2}{2}[/tex]. Vi ser altså at summen av de to arealene blir nøyaktig halvparten av arealet til hele kvadratet. Dette har vi nå vist vil gjelde uansett hvor du plasserer P.
Tusen takk! Da gjorde jeg riktig :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

http://www.viewdocsonline.com/document/6gzcuy

Skal få laget et løsningsforslag for denne snart... Irriterer meg bare over at jeg ikke kan skrive dset i Latex. Klarer ikke å installere latex greier på maskinen... Så rimelig sær ut ja, i det minste sammenlignet med forrige eksamen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar