matte 2mx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
gjest

Jeg lurer på om jeg burde ta 2mx til neste skole år starter i vk1 fikk 4 i 1mx nå? eller burde jeg ta 2mz har valgt 2fy og 2kj også tilegg.. ???
Gjest

Tror det kommer mye an på hvor godt du føler du forstår matten nå. Mange kan ha en veldig god forståelse men ikke gjøre det helt topp på prøver på grunn av slurvefeil osv. Dersom du føler du forstår det godt synes jeg du skal ta 2mx. Dersom du derimot ofte ser oppgaver som du ikke aner hvordan skal løses og heller ikke fårstår det når oppgaven blir gjennomgått bør du velge 2mz. Dette gjelder selvfølgelig ikke de helt vanskligste oppgvene som er ment for mattegeniene som nesten aldri kan få noe som er vanskelig nok.
Gjest

dei heilt vanskelegaste oppgåvene vert ikkje akkurat gjeve i 1mx, så me kan like godt snakka om samtlege oppgåver.
Gjest

Nei det blir også gitt noen vansklige oppgaver i 1mx. I oppgavesamlingen finnes det vanligvis veldig vansklige oppgaver, disse er ofte tidligere oppgaver fra Abelkonkurransen. Men man blir aldri tvunget til å gjøre disse. Dersom du synes disse oppgavene også er for lette tilhører du det øvre sjiktet av de mattegeniene som aldri kan få det vansklig nok.
Gjest

Nei det blir også gitt noen vansklige oppgaver i 1mx. I oppgavesamlingen finnes det vanligvis veldig vansklige oppgaver, disse er ofte tidligere oppgaver fra Abelkonkurransen. Men man blir aldri tvunget til å gjøre disse. Dersom du synes disse oppgavene også er for lette tilhører du det øvre sjiktet av de mattegeniene som aldri kan få det vansklig nok.
Gjest

Generelt vil eg tilrå 2MX. Den er nemleg eit langt berre inntaksgrunnlag til universitetsstudie i realfag og liknande. Der tel nemleg 2MX på linje med 2MZ + 3MZ. Så kan du heller vurdera om du skal fortsetta med 3MX etter at du er ferdig med 2MX. Reint fagleg skal det i alle høve ikkje vera noko vanskeleg som lurer i 2MX (utan at eg har sjekka kva som er pensum i respektive 2MX og 2MZ no for tida).
Svar