Differnsiallikninger, separasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Hi im HK
Cantor
Cantor
Innlegg: 135
Registrert: 26/05-2009 14:48
Sted: Tromsø

Heisann,
jeg tenkte jeg skulle begynne å regne litt på differnsiallikninger nå i julen. Jeg har regnet meg fram til delen om seperasjon. Der sier det stopp, jeg skjønner ikke bæret! For eksempel: y=y' cos x.
For å finne ut om den er separabel, gjør jeg følgende: deler på y' på begge sidene, så jeg sitter igjen med at: y / y' = cos x. I følge løsningsforslaget på lokus.no, så begynner de med å dividere på y cos x. Er måten jeg gjør det på galt, eller er det flere måter å løsninge en differnsiallikning?
HK - Student ved UiT. ProGass
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

[tex]y=y^, \cos(x)[/tex]

[tex]y=\frac{dy}{dx} \cos(x)[/tex]

[tex]\int\frac{dy}{y}=\int\frac{dx}{\cos(x)}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

Heisann!

På folkemunne handler det å vise at en diffligning er separabel rett og slett om å få alle y-ene på ene siden av ligningen, og alle x-ene på andre siden av ligningen. Det har både du og løsningsforslaget gjort, men på litt forskjellige måter, noe som er helt greit. Grunnen til at løsningsforslaget har gjort det på den måten du beskriver, er nok at det gjør det lettere å jobbe vidre med ligningen dersom man for eksempel vil prøve å løse den analytisk.

Både du og fasiten har altså rett. =)
Hi im HK
Cantor
Cantor
Innlegg: 135
Registrert: 26/05-2009 14:48
Sted: Tromsø

Ahh, det var betryggende! Takk for svar!
HK - Student ved UiT. ProGass
Svar