Sannsynlighetsregning...hjelp!!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ninagrini
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 31/10-2010 22:50
Sted: Gran

Hei!

Jeg holder på med komplementære hendinger, utregning av minst én, og i kap. 6 i 1P trenger jeg hjelp til følgende oppgave:

Oppg. 6.38 s. 249

Vilde abonnerer på skrapelodd, og hun mottar 8 lodd hver måned. Det garanteres at hvert femte lodd er et vinnerlodd.

a) Hvor stor er sjansen for å vinne på alle loddene?
b) Hva er sannsynligheten for å ikke vinne på noen av loddene?

Jeg tror jeg skal klare b, men da må jeg først finne ut av a..... :? Kan noen hjelpe meg? :?:
Mattestudent, Hadeland VS
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

a)
blir vel:
[tex]P=({1\over 5})^8[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

b)
Blir vel
[tex]P=1-(\frac{1}{5})^8[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ninagrini
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 31/10-2010 22:50
Sted: Gran

Hei!

Tusen takk, begge to! a ble riktig, jeg ser jo nå hvorfor. På b tenkte jeg det samme, men fasiten er ikke enig. Fasiten sier 0,1678.

Jeg ser jo hvordan jeg skal få det (kan ikke skrive det her, fordi jeg ikke aner hvordan jeg skriver hverken brøk eller potens på pc.... :oops: på min klønete måte kan jeg skrive (4/5) opphøyd i 8 ), men formelen sier jo "P (ikke vinne)=1-P (Vinne)....Da blir det 0,9999....

Hmmm....nå må jeg diskutere litt med mattelæreren min, dette ble jeg ikke helt klok på.... :? men takket være deres svar ble jeg litt klokere enn jeg var! Igjen tusen takk! :)
Mattestudent, Hadeland VS
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

Hvis man er usikker på om svaret man har kommet fram til er riktig er det alltid en god øvelse å eksperimentere litt med det, for å se om det holder vann rent logisk.

Antagelsen er nå at sannsynligheten for å ikke vinne på noen av loddene er [tex]P = 1 - (1/5)^8[/tex].

La oss si at man i stedet kjøper 1000 lodd. Da skal jo sannsynligheten ut ifra antagelsen være [tex]P = 1 - (1/5)^{1000}[/tex], men dette er jo så å si 1! Altså skal det ifølge antagelsen være så å si umulig å vinne hvis man kjøper 1000 lodd, så dette må være galt.

[tex]P = 1 - (1/5)^8[/tex] er egentlig sannsynligheten for å få et annet utfall enn å vinne på alle loddene (sjekk at du forstår hvorfor!), dermed er dette sannsynligheten for å ikke vinne på _alle_ loddene.

Den eneste måten å ikke vinne på noen av loddene er jo at man får resultatet "ikke gevinst" 5 ganger på rad, akkurat som svaret i oppgave a baserte seg på å få resultatet "gevinst" 5 ganger på rad. Siden sannsynligheten for "ikke gevinst" på ett enkelt lodd er 4/5, må vi få denne gangen at [tex]P = (4/5)^8[/tex]
ninagrini
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 31/10-2010 22:50
Sted: Gran

Tusen takk! Det var nyttige tips! :D
Mattestudent, Hadeland VS
Svar