Ulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei!

Jeg har satt meg fast på følgende oppgave, løs ulikheten:


[tex]\frac{3x-2x^2}{x-3}<0[/tex]

Det skal være mindre enn eller lik 0 fant ikke tegnet:)

Jeg har sett lenge på denne oppgaven og kjørt meg fast, så alle input her mottas med takk!

Jeg har prøvd å løse individuelt over og under brøkstreken, og kommer til at

[tex]x>\frac{3}{2}[/tex]

eller

[tex]x<3[/tex]

Men det skurrer når jeg skal sjekke kontrollere dette :shock:
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er nok ikke helt riktig nei. Hvordan har du gått frem for å finne disse ulikhetene? Du kan løse ulikheten ved å dele den opp i mindre ulikheter, men her tror jeg du ikke har tatt med alle mulighetene. Brøken vil bli mindre enn null når teller og nevner har ulike fortegn, altså når enten teller er positiv og nevner er negativ, eller omvendt. Setter du opp de ulikhetene så kan du komme deg i mål.

Men den enkleste metoden å vurdere fortegnet til produkter og brøker på, er å sette opp et fortegnsskjema. Faktoriser teller og nevner, og tegn opp fortegnslinjer for hver av faktorene. Da kan du fort se i hvilke intervaller du har et positivt produkt (når du har et partallig antall faktorer som er negative) og når du har et negativt produkt (et oddetallig antall negative faktorer.) Har du gjort det før?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei!

Takk for svaret ditt! :)

Jeg har brukt fortegnsskjema en del, men det viser seg at jeg kanskje ikke helt har forstått hvordan det fungerer. Vil du si at det er den beste måten i de fleste tilfeller å løse slike ulikheter på?

Har jeg forstått det riktig hvis jeg nå skal sette opp en linje for:

[tex]-2x(x-\frac{3}{2})[/tex]

og en for

[tex]x-3[/tex]

Eller ville du delt det opp ennå mer?

Edit:

Jeg svarte ikke på hvordan jeg hadde gått fram for å finne disse løsningene:

Jeg tok først uttrykket over linjen og satt det <0 og så uttrykket under linjen og gjorde det samme..
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du bør dele det opp enda mer. [tex]-2x\left(x-\frac{3}{2}\right)[/tex] består av to faktorer som varier med x. Da er det ikke så lett å vurdere fortegnet. Men hvis du tegner opp fortegsnlinjer for [tex]-2x[/tex], [tex]x - \frac{3}{2}[/tex] og [tex]x-3][/tex], så vil alle disse faktorene bli null én gang, og da kan du lett finne ut når de er positive og når de er negative.

Du var nok på riktig vei når du gjorde det slik du gjorde, men det er ikke tilstrekkelig å sette opp at telleren skal være mindre enn null og så at nevneren skal være mindre enn 0. Da kan du fort få et intervall med x-verdier hvor både teller og nevner er mindre enn 0 samtidig, og da blir hele brøken positiv, og de x-verdiene vil da ikke være løsninger på ulikheten. Så det du må sette opp hvis du ikke vil bruke fortegnsskjema er: 1) at telleren skal være større enn 0 OG nevneren mindre enn 0, og 2) at telleren skal være mindre enn 0 OG nevneren større enn 0. Det vil bli en del mer arbeid og lettere for å gjøre feil på denne måten, så jeg anbefaler sterkt å heller lage et fortegnsskjema.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Da begynner jeg virkelig å se nytten i fortegnsskjemaet ja (og dette forumet ikke minst;) tusen takk for hjelpen! :)
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Hei igjen!

Dette var jo helt glimrende, mye lettere å se nå hvordan man løser disse ulikhetene! :)

Bare en liten sak til, hvordan tegner man disse fortegnsskjemaene best digitalt? :)
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Har ikke prøvd dette selv, men du finner en link i menyen til høyre dersom du klikker på linken under.

http://sinus1t.cappelendamm.no/artikkel ... tid=720633
Svar