2 mx, Cosinussetningen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Her er oppgaven:

I trekanten ABC er vinkel A=50,2 grader og AB=5,7 cm.

a) I kvart tilfelle nedanfor skal du rekne ut sidelengda AC. Gi ei geometrisk grunngiving for det talet på løysingar som du finn.
1. BC=4,8 cm 2. BC=6,3 cm og 3. BC=4,0 cm.

Desse oppgavene er greie, ville berre ha det med for at dere skal forstå sammenhengen.

Her er det eg ikkje får til:

b) Set BC = a cm. For kva verdiar av a er det to, en eller ingen trekanter som innfrir krava til oppgava?

Dette er ei oppgave, trenger KUN hjelp til b).

TUSEN TAKK FOR SVAR!
knut1

Hei

Ser ut til at du får én løsning når BC står normalt på AC (vinkelen B=90-50,2)

Lengdene av BC og AC finner du ved hjelp av sin (evnt cos) til de(n) kjente vinklene.

To løsninger har du dersom BC er lengere enn det du finner ovenfor

Ingen løsning om BC er kortere.. (da når den ikke fram til linja AC)

Hjelper det?
Memphis

Jepp, det hjalp. Men hvordan kan jeg si at jeg får en løsning når vinkel c er 90 grader? Er det noen måte å forklare det på?
knut1

Jeg har ingen 'matematisk' forklaring, annet at den korteste vegen fra et punkt til en linje alltid er normalen ned til denne.

Du ser det om du setter passeren i B og slår sirkler med stadig økende radius. Det sirkelen som tangerer BC viser hjørne C i dette tilfellet

Knut
Memphis

Ok.

Tusen takk! :D
Svar