Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Frank
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/06-2005 15:08

Hei. Jeg har nettopp begynt på videregående skole, og sliter med matten. På ungdomsskolen har jeg tidvis vært ukonsentrert, men ønsker nå å forbedre kunnskapene mine hva angår faget matte. Men jeg er dårlig, så jeg kommer nok til å bruke denne siden en del fraomver. Håper ikke det gjør noe :)

Kan noen forklare meg forskjellen på Tangens, sinus og cosinus? Hvordan kan jeg vite hva jeg skal bruke?

Jeg kan de ulike formlene. Tangens: Motstående katet del Hosliggende katet
Sinus: Mostående katet del på hypotenusen
Cosinus: Hosliggende katet på hypotusen.

Tusen takk på forhånd. :wink:
Gjest

En trekant er entydig bestemt (man kan finne resten av målene) når du har tre opplysninger der minst en av dem er en sidelengde.

Hvis du har disse opplysningene om en rettvinklet trekant:

En side og en vinkel, da har du tre opplysninger (med 90 grader hjørne) og trekanten er entydig bestemt. Da kan du bruke sin/cos/tan for å finne resten av målene.

Har du kun vinkelen 90 grader(rettvinklet), og to sider bruker du isteden pytagoras.

Men du må kunne omforme formler, og du må vite at vinkelsummen i en trekant er 180 grader.

Senere (i 2-3MX) kommer du til enhetssirkelen der man tegner den rettvinklede trekanten inni en sirkel og setter hypotenus lik 1. Da kan man forenkle uttrykk som 1-cos² X = sin² X, regne polarkoordinater osv ved å se det grafisk i stedet for å huske en masse regler.
Svar