Polynomdivisjon (faktorisering)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Jeg går på universitetet, men siden dette er noe jeg burde ha kunnet en stund, poster jeg her :oops:

Hvordan faktoriserer jeg polynomer? Finnes det noen greie regler for dette? Her kommer et eksempel:

4x^2 - 1
------------
4x^2 + 8x + 3
knutn
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 14/05-2005 02:19
Sted: narvik

4x^2-1 = 4 (x^2 - 1/4) = 4 (x^2 - (1/2)^2) 3. kv.setn.

teller blir vel 4 (x+1/2) (x-1/2)

Nevner KAN du løse som en 2.gr likn etter formelen. eller ved å danne fullstendig kvadrat (slik at 1. evnt 2.kvsetn passer)

4 ( x^2 + 2x + 3/4)

Løser x^2 + 2x +3/4=0 --> x^2 +2x + 3/4 +1/4 = 1/4

x^2 + 2x +1 = 1/4 --> (x+1)^2 =1/4 rot på begge sider til:

(x+1) = +- 1/2 --> x= -1 +-1/2 --> x1=-3/2 x2=-1/2

Da har du nevneren : 4(x+3/2)(x+1/2)

.. 'demrer det' ?
Knutn
Knuta2

Anonymous skrev:Jeg går på universitetet, men siden dette er noe jeg burde ha kunnet en stund, poster jeg her :oops:

Hvordan faktoriserer jeg polynomer? Finnes det noen greie regler for dette? Her kommer et eksempel:

4x^2 - 1
------------
4x^2 + 8x + 3

Regler? jeg vet ikke jeg fusker i faget. Jeg bruker kalkulator.

(4x^2 - 1) = (2x+1)(2x-1)

og

(4x^2 + 8x + 3) = (2x+1)(2x+3)

Dermed burde forkortingen gå som en lek?
Gjest

Vel, det var metoden jeg var ute etter, svaret visste jeg :) Vi bruker altså kvadratssetningene "omvendt vei"... Hva med polynomer av høyere grad?
Gjest

Polynomdivisjon føregår nett som vanleg divisjon, berre med fokus på x:


(4x^3 + 3x + 117) : (x + 3) = 4x^2 - 12x + 39

-4x^3 - 12x^2

+ 12x^2 + 36x

- 39x - 117
Gjest

Presisering: det er faktoriseringen jeg lurer på! :)
Gjest

Alle reelle polynom kan faktoriserast som eit produkt av reelle førstegradspolynom og andregradspolynom. [Dette følgjer av at alle polynom har minst éi kompleks rot, og at dersom den har a + bi som rot har den også a - bi som rot; (x - a - bi)(x - a + bi) er ein reell andregradslikning.]

Så det kan vera ein idé å byrja leita etter alle desse røtene... Problemet kjem her fort: Du kan ikkje generelt forventa å finna røter utan bruk av numeriske metodar, så som Newtons metode. Ein spesiell metode kan likevel nemnast:

Dersom me har eit heiltalspolynom a[sub]n[/sub]x[sup]n[/sup] + ... + a[sub]0[/sub] så må alle rasjonelle røter p/q, p og q relativt primske, oppfylla at p deler a[sub]0[/sub] og at q deler a[sub]n[/sub].

Denne skulle kunna hjelpa i ein god del tilfelle der ein faktisk vert spurd om å finna røter eller faktorisera polynom.
Svar