Sep difflikning?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

God morgen godtfolk! :)

Sitter og skal løse en diff. likning:


[tex]2\sqrt{xy}*y`=1[/tex]

Først tenkte jeg:

[tex]y`=\frac{1}{2\sqrt{xy}}[/tex]

Men da har jeg jo fortsatt y`en under kvadratroten, hvordan kan jeg skille denne ut for å få den på venstre siden? Dele med kvadratroten av y på begge sider? Eller er det en annen framgangsmåte her? :?
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

ambitiousnoob skrev:God morgen godtfolk! :)

Sitter og skal løse en diff. likning:


[tex]2\sqrt{xy}*y`=1[/tex]

Først tenkte jeg:

[tex]y`=\frac{1}{2\sqrt{xy}}[/tex]

Men da har jeg jo fortsatt y`en under kvadratroten, hvordan kan jeg skille denne ut for å få den på venstre siden? Dele med kvadratroten av y på begge sider? Eller er det en annen framgangsmåte her? :?
Vi har at [tex]\sqrt{ab}=\sqrt a \cdot \sqrt b[/tex] (Hvis du har Gyldendals formelsamling s.15 , hvis ikke kan jeg ikke vite hvor den står og om den står...) Dermed kan du splitte opp kvadratroten av xy til kvadratroten av x gange kvadrartoten av y. Hvis du har lyst til å fortsette på den veien du hadde begynt på, så kan du gange begge sider med [tex]\sqrt y[/tex](ikke dele slik du foreslo fordi [tex]\sqrt y[/tex] står under en brøkstrek allerede), da vil du få[tex]sqrt y *y^,=\frac 1{2\sqrt x}[/tex].

Alternativt kunne du ha delt den opprinnelige ligningen på [tex]\sqrt x[/tex] og fått [tex]2\sqrt{y}*y`=\frac 1{\sqrt{x}}[/tex].

Her er det altså flere mulige veier til mål. SÅ fortsetter du med å skrive y' som [tex]\frac {dy}{dx}[/tex] og integrerer begge sider...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

ambitiousnoob skrev:God morgen godtfolk! :)
Sitter og skal løse en diff. likning:

[tex]2\sqrt{xy}*y`=1[/tex]
Først tenkte jeg:
[tex]y`=\frac{1}{2\sqrt{xy}}[/tex]
Men da har jeg jo fortsatt y`en under kvadratroten, hvordan kan jeg skille denne ut for å få den på venstre siden? Dele med kvadratroten av y på begge sider? Eller er det en annen framgangsmåte her? :?
[tex]{y^,}{\sqrt y}=\frac{1}{2\sqrt{x}}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Der satt den, takk for begge svar! :)
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Så da står jeg igjen med:

[tex]2\int\sqrt{y}dy=\int\frac{1}{\sqrt{x}}dx[/tex]

Er det nå lov å kvadrere for å få bort rottegnet over y`en?
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

ambitiousnoob skrev:Så da står jeg igjen med:

[tex]2\int\sqrt{y}dy=\int\frac{1}{\sqrt{x}}dx[/tex]

Er det nå lov å kvadrere for å få bort rottegnet over y`en?
Du kan ikke kvadrere noe før du har integrert begge sider! Det ville forandre verdien til uttrykket (er jeg i hvert fall rimelig sikker på).

Det vi gjør er å skrive [tex]2\int y^{\frac 12}[/tex] og tilsvarende med rottegnet på andre siden over x der har vi [tex]\frac1{\sqrt x}[/tex] og \ det \ skriver \ vi \ som\ x^{- \frac 12}[/tex] .
SÅ bruker vi regelen for integrasjon av potenser: [tex]\int x^n dx=\frac 1{n+1} \cdot x^{n+1}+C[/tex] og tilsvarende når vi integrerer y^n med hensyn på y. her er n=1/2
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Da kommer jeg til slutt fram til:

[tex]\frac{4}{3}y^{\frac{2}{3}}=2x^{\frac{1}{2}}+C[/tex]

Kan jeg gjøre noe mer med dette nå? :)
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

ambitiousnoob skrev:Da kommer jeg til slutt fram til:

[tex]\frac{4}{3}y^{\frac{2}{3}}=2x^{\frac{1}{2}}+C[/tex]

Kan jeg gjøre noe mer med dette nå? :)
Ja, du kan dele begge sider på 4/3 (dvs. gange med 3/4) , du behøver ikke å gange C i dette tilfellet, for det blir bare en eller annen konstant ganget med 3/4 som er en annen konstant, altså ganger du bare x-leddet.

Så har du at y er opphøyd i noe, nemlig 2/3 og da har du [tex]y^2/3=^3\sqrt {y^2}[/tex], altså må du opphøye begge sider i 3. og så ta kvadratroten av begge sider for å finne y=... I disse utregningene må du også ta med C.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

NB: dette kan ikke forkortes noe særlig, men må bare skrives som \sqrt høyresiden ^3 eller høyresiden ^(3/2) etter at du har ganget med 3/4.

forandret litt på dette innlegget, i sted var det litt utydelig hva som skulle opphøyes i 3/2
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Litt usikker på om jeg skjønte helt hva du mente, altså jeg kan ikke bare skrive:

[tex]y^{\frac{2}{3}}=\frac{3}{2}x^{\frac{1}{2}}+C[/tex]

?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

ambitiousnoob skrev:Litt usikker på om jeg skjønte helt hva du mente, altså jeg kan ikke bare skrive:
[tex]y^{\frac{2}{3}}=\frac{3}{2}x^{\frac{1}{2}}+C[/tex]
?
[tex]y=\left(\frac{3}{2}x^{\frac{1}{2}}+C\right)^{\frac{3}{2}}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

ambitiousnoob skrev:Litt usikker på om jeg skjønte helt hva du mente, altså jeg kan ikke bare skrive:

[tex]y^{\frac{2}{3}}=\frac{3}{2}x^{\frac{1}{2}}+C[/tex]

?
Det vi er ute etter er y=..., derfor må du få andre siden til å bli opphøyd i brøken y er opphøyd i her snudd oppned.

Du kjenner til konseptet fra andre ligninger, f.eks. har vi ikke løst en ligning ferdig når vi har funnet ut at [tex]x^2=6[/tex] , men vi skriver det til slutt som [/tex]x=\sqrt 6[/tex]

Det var bare et forsøk på å forklare hvorfor vi ikke bare skriver svaret som [tex]y^{\frac 23}=...[/tex] Kort sagt er det vel fordi vi er ute etter et uttrykk for y.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
ambitiousnoob
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 285
Registrert: 29/08-2010 16:29
Sted: Bergen

Ah hehe så klart,glemmer det grunnleggende her!:)
Svar