Side 1 av 1

Enkel algebra

Lagt inn: 05/05-2011 18:22
av leao
Er nå på vektorkapittelet, så algebraen bør være i boks nå.

Men plutselig dukker det opp ting jeg ikke skjønner (og det er litt bekymringsverdig når eksamen er under en måned unna :P).

Sitter med en oppgave hvor jeg skal finne absoluttverdien av en vektor [12t, -5t]. Ifølge fasiten så skal jeg da opphøye 12t og -5t i andre, og ta kvadratrota av dette.

Jeg trodde i disse tilfellene at det bare var t-en som skulle opphøyes, og at konstanten forble som den er? Hvis det f.eks. hadde vært en innsettingsoppgave 12t^2 hvor jeg har oppgitt at t=2, så ville det vel blitt 12*(2^2)? Eller har jeg misforstått?

Lagt inn: 05/05-2011 18:55
av Vektormannen
Det er forskjell på [tex]12t^2[/tex] og [tex](12t)^2[/tex]. Hvis du skulle regnet ut [tex]12t^2[/tex] når t = 2 så regner du slik du skriver: [tex]12 \cdot (2^2) = 48[/tex]. Skal du derimot regne ut [tex](12t)^2[/tex] blir det [tex](12 \cdot 2)^2 = 576[/tex].

Når du regner ut lengden av en vektor, skal du opphøye hver komponent i andre. Da skal du opphøye hele komponenten, det vil i ditt tilfelle si at du skal regne ut [tex]\sqrt{(12t)^2 + (-5t)^2}[/tex].

Var dette oppklarende?

Lagt inn: 05/05-2011 19:01
av leao
Det var oppklarende på den måten at nå vet jeg at det er sånn :) Men er det da kun for vektorer at man må opphøye hele komponenten?

Lagt inn: 05/05-2011 19:03
av Vektormannen
Hmm, i motsetning til hva, tenker du? Hvis du opphøyer tallet k, og [tex]k = 5s[/tex] så vil [tex]k^2 = (5s)^2 = 25s^2[/tex]. Slik er det alltid. Det har ingenting med vektorer spesielt å gjøre.

Lagt inn: 05/05-2011 19:11
av leao
Tror jeg skjønner, men sliter litt med å se forskjell på når jeg skal opphøye alle deler av komponenten, og når jeg bare skal opphøye "siste" del (t-en i dette tilfellet).

Noen grei regel på dette?

Lagt inn: 05/05-2011 19:16
av Vektormannen
Det er ikke noen spesiell regel for det nei. Hvis du har en vektor og skal finne lengden av denne, opphøyer du hver komponent i andre og legger dem sammen. Tenk deg at du har vektoren [tex][2\cdot 3, 4 \cdot 2][/tex]. Lengden av denne finnes ved å regne ut [tex]\sqrt{(2 \cdot 3)^2 + (4 \cdot 2)^2}[/tex] og så videre. Er du med på at det ville blitt feil om man kun f.eks. opphøyde 3 i andre i x-komponenten og 2 i andre i y-komponenten? Det er ikke noen forskjell om det hadde stått [tex]t[/tex] i stedet for 3 og 2. [tex]t[/tex] er bare et tall det også!

Lagt inn: 05/05-2011 19:22
av leao
Ja, det gir mening at jeg da skal opphøye hele komponenten, men for meg gir det ikke noe mindre mening i at både 12 og t skal opphøyes i 2 i innsettingseksempelet jeg brukte.

Sorry, hard learner!

Lagt inn: 05/05-2011 19:26
av leao
Sliter med en annen oppgave i litt samme gata, kanskje du kan hjelpe meg med den også. Trodde jeg hadde fått taket på algebraen til nå, men ser dårlig ut gitt.

Jeg har en likning:
Kvadratroten av 25t^2 = 15.

Trodde her at kvadratroten og eksponenten utliknet hverandre, men det gjør de ikke? Hvorfor? Er det fordi det er kun t som er opphøyd i 2?

Lagt inn: 05/05-2011 19:30
av Nebuchadnezzar
Gjentar bare det vektormannen sa, fordi han sa det på en så god måte =)

La oss si at du har rett, og la oss si at t=3.

(12t)^2 = 144t = 144 * 3 = 432

(12*3)^2 = (36)^2 = 1296

Altså må jo det andre være riktig. Vi kan også skrive det slik

(12^2*3^2) = 144*9 = 1296

t er et tall altså må vi kvadrere det og når vi finner lengden til en vektor.

Som svar på spørsmålet ditt, virker som du må gå over grunnleggende algebra en gang til =) Ikke for å være stygg men det kan være lurt.

I matten er de fleste flinke med bruken av parenteser. Dette er for at matematikken ikke skal være tvetydig (misstolket)

Som uttrykket her er tvetydig. 24/2(2+3). Men ikke alle er like flinke til å huske på slike ting. Derfor har vi utviklet noen standard regler og notasjoner.

[tex](5\cdot t)^2=5^2 t^2[/tex] mens [tex]5t^2=5(t^2)=5\cdot t^2 [/tex]

[tex]-1^2 = -(1^2)=-(1)=-1 [/tex]mens [tex](-1)^2=(-1)(-1)=1[/tex]

Regnerekkefølgen er veldig enkel å følge
Først forenkle parenteser
Så fra venstre til høyre, ganging og deling.
Så pluss og minus.

Lagt inn: 05/05-2011 19:38
av leao
I det eksempelet du bruker først der, så vil vel svaret bli 144t^2, og ikke 144t. Og 144*(3^2) =1296?

Lagt inn: 05/05-2011 19:43
av leao
Skjønner det du skriver, men tror kanskje litt av problemet mitt er at jeg ikke skjønner hvor jeg skal sette parentesene. Når skal jeg sette parenteser rundt hele uttrykket og når skal jeg sette det rundt bare den siste delen av uttrykket? Jeg vet nemlig godt at dersom (5t)^2, så skal begge deler opphøyes, mens hvis det står 5(t)2, så er det kun t som opphøyes. Men sliter altså med å se forskjellen på når jeg skal bruke parentes rundt hele uttrykket, og når jeg bare skal bruke det rundt t-en :)

Lagt inn: 05/05-2011 19:52
av Nebuchadnezzar
Helt rett det du skriver. Tenker man litt logisk gir det jo mening

http://www.dickbaldwin.com/KjellTutoria ... ength3.gif

Se her. Vi bruker pytagoras til å finne lengden av en vektor.

[tex]b=sqrt{x^2+y^2}[/tex]

Åpenbart må hele x`en opphøyes i andre og hele y`en.

Huskeregel. Står det ikke noe parenteser så er det bare siste del som skal opphøyes. [tex]-1^2 = -(1^2)[/tex]. Står det parenteser så er det alt inne i parentesen

[tex](a+b)^2 \, = \, a^2+2ab+b^2[/tex]

Lagt inn: 05/05-2011 19:55
av leao
Det med Pytagoras ga mening. Og takk for huskeregelen, det ga forsåvidt svar til den andre oppgaven jeg postet også :)