R1 iforhold til 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
TrygveDommersnes
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/05-2011 15:20
Sted: H-town

Hei! Har nettop blitt ferdig med matten for iår , og har bestemmt meg (99%) på at jeg skal velge r-matte til nesteår. Det jeg da lurer på er hvordan vanskelighets graden på r-matten er i forhold til Tmatten. Er langt i fra smart , fikk 4 på standpunkt , så lurer på om dere da anbefaler r-matten? Hørt at s-matten er en del enklere , men for og legge det til : Jeg er veldig motivert og matte er blitt et av de kjekkeste fagene...
I så fall, hva er de vanskeligeste kap/emnene i r-matten , tenkte kanskje og forbrede meg litt.
Matematikk er alfabetet med hvis hjelp Gud har beskrevet universet.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Velkommen til forumet :)

Det første jeg vil si er at du ikke bør bekymre deg. Det er ikke noe voldsomt hopp i fra 1T til R1. Men det er et større fag, og det krever nok mer arbeid. At du fikk 4 i standpunkt i 1T kan si veldig lite om hvordan det vil gå videre. Hvis du liker matte og syns det er et av de kjekkeste fagene, så er du litt i samme posisjon som jeg var i da jeg gikk VG1. Jeg hadde også 4 i 1T og vurderte om jeg skulle droppe å ta R1. Heldigvis gjorde jeg ikke det, og det gikk betydelig bedre i R1. :) Det vil jeg påstå var fordi R1 for min del var et mye mer interessant fag. Mange av de tingene du lærer i R1 er nye og spennende konsepter som er på et "høyere" nivå enn i 1T. Det blir mer matematikk og mindre "regning".

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men det jeg gjorde, og ville gjort om jeg var deg, var å sørge for å ha bra kontroll på algebraen. Uansett hvilket emne du holder på med i R1, så vil det som regel alltid involvere ting som krever at du mestrer algebraen hvis ikke alt skal gå i surr. I 1T vinglet jeg meg litt gjennom hele faget og satt med et veldig ødelagt overblikk over alle algebrareglene og hvordan ting hang sammen (stammet antagelig fra en heller dårlig matteundervisning på ungdomsskolen :p.) Jeg følte meg liksom aldri sikker på hvorfor man gjorde ting på den og den måten når man løste ligninger f.eks. Jeg satte meg ned med dette litt i sommerferien og tok ting helt fra grunnen av. Etter en stund så jeg plutselig hvordan ting hang sammen, og jeg er ikke i tvil om at det hjalp stort på forståelsen av tingene i R1 og R2. Hvis man sliter med algebraen så blir ting som derivasjon (og senere integrasjon), vektorregning, bevis og så videre så mye tyngre fordi man hele tiden sitter med hodet i "detaljene" (algebraen).

Nå vet jeg jo ikke hva du kan og ikke, men hvis du har bra kontroll på dette så er kanskje det vanskeligste i R1 å mestre derivasjon. Noen som gikk i klassen min syns også at vektorregning var noe av det vanskeligste. Nå er det litt lenge siden jeg hadde R1, så det er kanskje andre som tar det nå som har noen tips.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
TrygveDommersnes
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/05-2011 15:20
Sted: H-town

Hei, takk for svar "vektormannen". Ble nå mye klokere på valge mitt. :D
Matematikk er alfabetet med hvis hjelp Gud har beskrevet universet.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Sier meg enig i det Vektormannen sier. R1 er ikke så vanskelig, men hvis du legger litt sjel i arbeidet, så får du en skikkelig god forståelse for mye matematikk.

Tingen med R1 er at ikke bare lærer du mye, men det er lagt opp på en bedre måte, slik at du faktisk får LYST til å lære mer. Det vanker mange aha-opplevelser i det kurset, for å si det slik.

Lykke til! :)
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Jeg valgte S-matte og angrer stort. Kan egentlig ikke komme på noen gode argumenter for å ta S-matte i det hele tatt. Man får samme kompetanse for R1 som for S1 og S2 til sammen, så hvis R1 går helt skeis, er det bare å gi seg etter et år og droppe matten i VG3.

Med S-matte er jeg stuck med et pensum som sannsynligvis er mindre utfordrende enn R-pensumet (hovedsakelig fordi det er beregnet på elever som har hatt P-matte i første klasse, og følgelig repeteres mye i T som P-elever ikke har hatt, men som er en forutsetning for S-matte). Men fy, så kjedelig S-pensumet kan bli i blant! Etter hvert blir det null fokus på forståelse, kun på anvendelse. Sitter nå med statistikk og gjør en masse greier jeg ikke aner hvordan jeg skal kunne forklare hvorfor er riktig. Det bare virker.

Ta R-matte! :)
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Sushi41

Jeg fikk 2 i matematikk 1T, dette var på grunn av ingen innsats i det hele tatt. Deretter byttet jeg til 2P i VG2, ga også veldig liten innsats og fikk en svak 5. Nå i VG3 har jeg valgt R1. Og klarte og få 6 på første prøve på grunn av at jeg ga litt innsats. Matematikk handler om mengde trenging tenker jeg. Grunnen til at jeg endelig gir innsats er fordi jeg har et fremtidig mål om å bli ingeniør, det krever matematikk R1 og R2 og Fysikk 1. Angrer på at jeg ikke ga mer innsats i VG1, fordi jeg får svi får det nå. Personlig så føler jeg at R1 er lettere en 1T. Svaret kom nok noen år for sent, men kanskje noen andre er i samme klype.
Svar