Spørsmål om kombinatorikk (noob :()

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

3.11
Du trekker tilfeldig et kort fra en kortstokk. Undersøk om hendelsene er uavhengige.
a) "konge" og "kløver"
b) "spar" og "svart"
c) "hjerter" og "ruter"
d) "honnørkort" og "hjerter"

Jeg vet at fremgangsmåten som er fortalt i boken, fører til at fasiten er korrekt (a og d er uavhengige), men jeg forstår ikke helt begrepet uavhengig. Jeg ser på det som at hendingene ikke har noe til felles, noe alle bortsett fra c) har.

Noen som har en fin forklaring, gjerne med eksempler, på hva det vil si at to hendinger er uavhengige og som tydelig skiller det fra avhengige? Får liksom inntrykk av at noen praktiske eksempler er bare dømt til å ikke kunne brukes i noen steder i kombinatorikken og slikt :/
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

a) Sannsynligheten for at kortet er en kløver er 1/4. Dersom kortet er en konge, er sannsynligheten fortsatt 1/4 for at kortet er en kløver. Sannsynligheten for den ene hendelsen endres ikke med informasjon om den andre hendelsen => hendelsene er uavhengige.

b) Sannsynligheten for at et kort er svart er 1/2. Dersom kortet er en spar, er sannsynligheten lik 1 for at kortet er svart. Sannsynligheten for den ene hendelsen endres med informasjon om den andre hendelsen => hendelsene er avhengige.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Det hjalp, takk.
Svar