Trenger hjelp til 1T matte - Algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sselve
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/09-2011 20:15

Hei! Først vil jeg bare få sakt at jeg syntes det er flott at det finnes en side hvor man kan få hjelp til mattematiske problemer, superbra!

Men, jeg trenger rett og slett hjelp med algerbra i T1 matte. Jeg gjorde det svært bra i matte på ungdomsskolen, men etter å ha begynt på videregående skole har jeg begynt å innse at den tiden er forbi. Jeg har noen oppgaver her som jeg har fått på et forberedelsesark til en prøve, og som jeg rett og slett ikk skjønner noe av. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne hjulpet meg med dem! Da mener jeg ikke bare svarene, men også hvordan du/dere kom fram til svaret, sånn at jeg kan skjønne det å få riktig på prøven. Tusen takk! Siden jeg ikke har brøkstrek på pcen bruker jeg / og *2 for opphøyd i btw.

2x*2+5x=0 I denne oppgaven skjønner jeg rett og slett ikke noe...

((2a)*3x(3a)*-1(a*2)*2)/(6a)*2xa*-5 Trenger forklaring og hvordan jeg gjør det :)

Den siste oppgaven kan jeg ikke tegne, men oppgaveteksen sier alt:

Et jorde har form som figuren over med et areal på 300m*2. Det grå områden er en trekant med vinkler på 30,60 og 90 grader, dermed er den korteste siden alvparten så lang som den lengste. Mens det hvite trekanten er en likebeinet trekant. (Høyde er h, grunnlinje g)
A) Finn høyden til trekanten uttrykt ved s
B)Finn lengden g på hele grunnlinja uttryt i s
C) Hvor langt vil et gjerde måtte være som skal ramme inn dette jordet?

Tusen takk på forhånd!!!!!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

((2a)*3x(3a)*-1(a*2)*2)/(6a)*2xa*-5
Dette burde du nok skrive på nytt. Tror du bruker * både for potenser og multiplikasjon. Bruk heller "Sup"-boksen for å opphøye. Den står rett over der du skriver innlegget ditt. Da blir det slik:

x[sup]2[/sup]

Trykk "siter" på innlegget mitt hvis du vil se hva jeg gjorde.

Men den første oppgaven er ganske grei:

2x[sup]2[/sup] + 5x = 0
Faktoriser ut x.
x(2x + 5) = 0
Bruk produktregelen (står vel i formelboka di) som sier at hvis et produkt er lik null, så er en eller flere av faktorene lik null.
Altså er x=0 eller (2x+5)=0



På trigonometrioppgaven hadde det vært fint med ei skisse, siden det er snakk om to trekanter, muligens innskrevet i hverandre?
Sselve
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/09-2011 20:15

Aleks855 skrev:
((2a)*3x(3a)*-1(a*2)*2)/(6a)*2xa*-5
Dette burde du nok skrive på nytt. Tror du bruker * både for potenser og multiplikasjon. Bruk heller "Sup"-boksen for å opphøye. Den står rett over der du skriver innlegget ditt. Da blir det slik:

x[sup]2[/sup]

Trykk "siter" på innlegget mitt hvis du vil se hva jeg gjorde.

Men den første oppgaven er ganske grei:

2x[sup]2[/sup] + 5x = 0
Faktoriser ut x.
x(2x + 5) = 0
Bruk produktregelen (står vel i formelboka di) som sier at hvis et produkt er lik null, så er en eller flere av faktorene lik null.
Altså er x=0 eller (2x+5)=0



På trigonometrioppgaven hadde det vært fint med ei skisse, siden det er snakk om to trekanter, muligens innskrevet i hverandre?
Åja, skal vi se. De to trekandene danner tilsammen en større trekant ja, veit ikke hvordan jeg lager en skisse her, men kanskje det ble litt klarere

Skal vi se, den andre blir sånn da:

((2a)[sup]3[/sup](3a)[sup]-1[/sup](a[sub]2[/sub])[sub]2[/sub]/(6a)[sub]2[/sub]a[sub]-5[/sub]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ser du har blingsa litt på Sup og Sub. Det andre du må ta hensyn til er paranteser.

Slik som det står nå, så kan det forstås på en del forskjellige måter. Blant annet:

[tex](2a)^3(3a)^{-1}\frac{(a^2)^2}{(6a)^2}a^{-5}[/tex]

Men hvis det hele skal være en stor brøk, så burde du sette en parantes rundt hele telleren, og en rundt hele nevneren.

Da forstås det slik:

[tex]\frac{(2a)^3(3a)^{-1}(a^2)^2}{(6a)^2a^{-5}}[/tex]

Her bør du sette i gang med å løse ut parantesene.
Husk at (ab)[sup]2[/sup] = a[sup]2[/sup]b[sup]2[/sup]
Videre kan du fjerne brøken ved å huske at eksponenter under brøkstreken er negative, så de skifter fortegn når du tar dem ut.

Prøv deg frem, og se hvor langt du kommer, så retter vi opp eventuelle feil etter hvert.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Aleks855 skrev:
((2a)*3x(3a)*-1(a*2)*2)/(6a)*2xa*-5
Dette burde du nok skrive på nytt. Tror du bruker * både for potenser og multiplikasjon. Bruk heller "Sup"-boksen for å opphøye. Den står rett over der du skriver innlegget ditt. Da blir det slik:

x[sup]2[/sup]

Trykk "siter" på innlegget mitt hvis du vil se hva jeg gjorde.

Men den første oppgaven er ganske grei:

2x[sup]2[/sup] + 5x = 0
Faktoriser ut x.
x(2x + 5) = 0
Bruk produktregelen (står vel i formelboka di) som sier at hvis et produkt er lik null, så er en eller flere av faktorene lik null.
Altså er x=0 eller (2x+5)=0



På trigonometrioppgaven hadde det vært fint med ei skisse, siden det er snakk om to trekanter, muligens innskrevet i hverandre?
Bare for å legge til:

[tex]x = 0[/tex] eller [tex](2x + 5) = 0[/tex]

Altså er [tex]x = 0[/tex] eller [tex]2x = -5[/tex]

Vi deler på to og får [tex]x = - \frac {5}{2}[/tex]

Altså er [tex]x = 0[/tex] eller [tex]x = - \frac {5}{2}[/tex]
Svar