X:2(X+6)-X^2+5 = 7-X(3+X:2)
fasiten er X=1:3
Har forsøkt mange ganger...trenger hjelp til hvordan jeg skal komme frem til svaret.
Likning
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex] \ \frac{x}{2}(x+6) -x^2 +5 = 7-x(3+\frac{x}{2}) [/tex]
Antar dette var oppgåva... (pass på not.*)
[tex] \ \frac{x^2}{2} +\frac{6x}{2} -x^2+5=7-3x-\frac{x^2}{2} [/tex]
[tex] \ x^2-x^2 + 3x +5 = 7-3x [/tex]
[tex] \ 6x = 2 [/tex]
[tex] \ \underline{\underline{x= \frac{1}{3}}} [/tex]
Antar dette var oppgåva... (pass på not.*)
[tex] \ \frac{x^2}{2} +\frac{6x}{2} -x^2+5=7-3x-\frac{x^2}{2} [/tex]
[tex] \ x^2-x^2 + 3x +5 = 7-3x [/tex]
[tex] \ 6x = 2 [/tex]
[tex] \ \underline{\underline{x= \frac{1}{3}}} [/tex]
-
- Dirichlet
- Innlegg: 178
- Registrert: 26/12-2008 22:29
Takk for svar, forstod den nå. men har ikke helt forstått hvordan dere skriver likninger og sånn så pent.
Million
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Kan jeg bare spørre deg om noe?96xy skrev:[tex] \ \frac{x}{2}(x+6) -x^2 +5 = 7-x(3+\frac{x}{2}) [/tex]
Antar dette var oppgåva... (pass på not.*)
[tex] \ \frac{x^2}{2} +\frac{6x}{2} -x^2+5=7-3x-\frac{x^2}{2} [/tex]
[tex] \ x^2-x^2 + 3x +5 = 7-3x [/tex]
[tex] \ 6x = 2 [/tex]
[tex] \ \underline{\underline{x= \frac{1}{3}}} [/tex]
Det ser ikke ut som du lager en felles nevner i ligningen? ( tenker da på nevneren "2". Jeg trodde at når det var minus og pluss mellom brøker, så måtte man finne felles nevner. Er ikke dette en hovedregel?
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Du trenger å finne fellesnevner dersom brøkene har forskjellig nevner. Hvis brøkene allerede har samme nevner så kan du legge dem sammen uten videre. 5/3 + 2/3 blir jo bare 7/3, ikke sant? Det er verre når du har 1/2 + 3/5 f.eks. Da må du finne en felles "målestokk" for brøkene, slik at du uttrykker hvor store begge brøkene er med en felles nevner.
Det som skjer her er at når du flytter over [tex]\frac{x^2}{2}[/tex] fra høyre til venstre side så får du [tex]\frac{x^2}{2} + \frac{x^2}{2}[/tex]. Det blir [tex]x^2[/tex]. I brøken [tex]\frac{6x}{2}[/tex] deles 6 på 2, og vi får 3x.
Det som skjer her er at når du flytter over [tex]\frac{x^2}{2}[/tex] fra høyre til venstre side så får du [tex]\frac{x^2}{2} + \frac{x^2}{2}[/tex]. Det blir [tex]x^2[/tex]. I brøken [tex]\frac{6x}{2}[/tex] deles 6 på 2, og vi får 3x.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Dirichlet
- Innlegg: 175
- Registrert: 19/07-2011 17:10
Nebuchadnezzar's link var kjempe bra
Det som er gøy når man lærer seg matte, er at det hele tiden dukker opp nye ting, og andre måter å gjøre ting på. Men uansett så vil det vel ikke bli feil dersom man holder fast på regelen om at man finner felles nevner, dersom man har brøk?Vektormannen skrev:Du trenger å finne fellesnevner dersom brøkene har forskjellig nevner. Hvis brøkene allerede har samme nevner så kan du legge dem sammen uten videre. 5/3 + 2/3 blir jo bare 7/3, ikke sant? Det er verre når du har 1/2 + 3/5 f.eks. Da må du finne en felles "målestokk" for brøkene, slik at du uttrykker hvor store begge brøkene er med en felles nevner.
Det som skjer her er at når du flytter over [tex]\frac{x^2}{2}[/tex] fra høyre til venstre side så får du [tex]\frac{x^2}{2} + \frac{x^2}{2}[/tex]. Det blir [tex]x^2[/tex]. I brøken [tex]\frac{6x}{2}[/tex] deles 6 på 2, og vi får 3x.
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Neida, det blir ikke feil! Det er bra at du tenker over flere måter å gjøre ting på.
Elektronikk @ NTNU | nesizer