På ein skole er det 350 elevar. 150 av dei er gutar. Ei undersøking viser at 100 gutar og 180 jenter har med seg matpakke kvar dag. Éin elev blir trekt ut tilfeldig. La A og B vere dei to hendingane A: Eleven er ein gut.
B: Eleven har med seg matpakke kvar dag.
a) Forklar med ord kva vi meiner med P(A∩B). Finn dette sannsynet.
b) Finn sannsyna P(B) og P(B I A).
Er dei to hendingane A og B uavhengige?
Trenger råd til beregning av denne oppgave.
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Hva har du prøvd?
Er det a eller b du har problemer med?
Er det a eller b du har problemer med?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
A: Eleven er ein gut.
Sannsynlighet for dette P (A) = 150 / 350 = 0,428
B: Eleven har med seg matpakke kvar dag.
Sannsynlighet for dette P (B) = 280 / 350 = 0,8
Er dette riktig utgangspunkt?
Sannsynlighet for dette P (A) = 150 / 350 = 0,428
B: Eleven har med seg matpakke kvar dag.
Sannsynlighet for dette P (B) = 280 / 350 = 0,8
Er dette riktig utgangspunkt?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
b) ser riktig ut a) må du tenke litt mer på mener jeg
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
A: Eleven er ein gut.
Sannsynlighet for dette P (A) = 150 / 350 = 0,428
Er det feil tenkt? Hvorfor? Det er jo oppgitt at det er 350 elever og 150 av dem er gutter, for å finne sannlyghet for at det er en gutt ¨å vi dele antall gutter på antalle sum elever.
Jeg skjønner ikke hva dette betyr ? P(A∩B)?
P(A∩B) = P (A I B) x P (B)
Sannsynlighet for dette P (A) = 150 / 350 = 0,428
Er det feil tenkt? Hvorfor? Det er jo oppgitt at det er 350 elever og 150 av dem er gutter, for å finne sannlyghet for at det er en gutt ¨å vi dele antall gutter på antalle sum elever.
Jeg skjønner ikke hva dette betyr ? P(A∩B)?
P(A∩B) = P (A I B) x P (B)
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
[tex]P(A \cap B)[/tex] Betyr i praksis sannsynligheten for at A og inntreffer samtidig. Kort sagt A og B.
Her betyr det gutt og matpakke skal inntreffe samtidig
Her betyr det gutt og matpakke skal inntreffe samtidig
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Sannsynlighet P(A) for at elev er en gutt, beregnet jeg feil?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Oppgaven spør deg vel aldri om å finne A`?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Altså betyr [tex]P(A \cap B)[/tex] hvor stor sannsynlighet er det for at en elev har med seg matpakke og er gutt.Nebuchadnezzar skrev:[tex]P(A \cap B)[/tex] Betyr i praksis sannsynligheten for at A og inntreffer samtidig. Kort sagt A og B.
Her betyr det gutt og matpakke skal inntreffe samtidig
Dette står oppført i teksten din om du leser litt nøye.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Sannsynlighet er alltid definert som
Gunstige utfall / mulige utfall
Her er det gunstig at eleven er gutt og har mattpakke. Altså
100 / 350
=)
Gunstige utfall / mulige utfall
Her er det gunstig at eleven er gutt og har mattpakke. Altså
100 / 350
=)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
[tex]P(A \cap B) \, = \, \frac{100}{350}[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
sannsyna P(B) blir da 280 / 350 = 0,8
og hvordan regner jeg P(B I A) ?
0,8 x 100/350 ?
og hvordan regner jeg P(B I A) ?
0,8 x 100/350 ?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.