Trenger råd til beregning av oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Du får oppgitt at en funksjon f er definert for x E <0,10>

Funksjonen er kontinuerlig, men ikke deriverbar i x=2 og ikke kontinuerlig i x=5. Tegn en skisse som viser hvordan grafen til f kan se ut.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva vil det si at en funksjon er kontinuerlig? Hva vil det si at den er deriverbar?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Wikipedia:

En kontinuerlig funksjon f er intuitivt sett en funksjon som har den egenskapen at små endringer i x medfører små endringer i funksjonsverdien f(x). Overfører vi denne intuisjonen til geometrien ser vi at funksjonsgrafen til en kontinuerlig funksjon kan skisseres uten å løfte pennen. For en presis matematisk definisjon av kontinuitet, se under. En funksjon som ikke er kontinuerlig kalles diskontinuerlig. De viktigste resultatene for kontinuerlige relle funksjoner er skjæringssetningen og ekstremalverdisetningen.

Kan noen forenkle denne teorien slik at jeg kan forstå det, takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Kontinuerlig: Du kan tegne den uten å løfte blyanten

Deriverbar: Den har ingen skarpe kanter, grafen er myk.

U er myk W er ikke myk.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Nå er jeg ikke helt med, å tegne den uten å løfte blyanten?

Myk og ikke myk?

Det blir litt abstrakt, trenger mer utdypning, takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva vil det si at en funksjon er kontinuerlig og hva det vil si at en funksjon kan deriveres står forklart i alle bøker på VGS. Jeg tenker meg nok at det står i din bok også?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg leste i boken igår kveld, men ble ikke noe spesielt klok på det.

kan noen være så snill og forklare meg dette på enklest mulig måte, takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Jeg skjønner fortsatt ikke dette-----
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Svar