VG1 T matte - HJELP :)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sselve
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/09-2011 20:15

Hei. Først og fremst vil jeg bare takke for at denne siden finnes, er kjempe glad for det! :) Men så til poenget. Jeg har matte tentamen neste uke, og jeg sliter med algebraen. Jeg var blandt de beste på ungdomsskolene, men etter at jeg begynte på VGS (En av de med høy snitt i Oslo) Har jeg bare gått nedover. Lærerene bruker mye kortere tid på å gå igjenom ting, og når jeg i tillegg har vært en del syk har jeg gått glipp av ting. Fikk disse oppgavene på et prøvetentamenshefte. Hadde blitt veldig glad hvis noen kunne forklart hvordan jeg løste de! :) (PS. skriver i CASIO oppsett)

( [symbol:rot] A^3XA^1/3)/(A1/2X(6 [symbol:rot] A)^2)

Og denne:

(5.1X10^-3+2.0X10^-4)^2

og den siste:

(X-2)/2-2/X+(4+3X)/2X=1

Takk for hjelpen :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er litt vanskelig å tolke det du skriver. Jeg antar du mener X som gangetegn? I såfall, blir den første slik?

[tex]\frac{\sqrt A^3 \cdot A^{\frac{1}{3}}}{A \cdot \frac{1}{2} \cdot (6\sqrt A)^2}[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Tjeldbergoddi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/11-2011 13:31
Sted: Otnes

Jeg svarer bare på den første oppgaven foreløbi, sleit litt selvXD

Først kan du regne ut 2(6 [symbol:rot] a)^2, så finner du ut hva nevneren blir, på a'ene gjør du om til a med potens og regner ut det så har du svaret:)
Jeg fikk a^(11/9)/(1/72)
Hilsen Tjeldbergoddi

Maths is fun if solved, thats why I'm here:)
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Regn ut potensene lurest mulig -> del og gange litt -> potensregler

I denne oppgaven må du bruke at:
[tex]$$\frac{{{a^p}}}{{{a^q}}} = {a^{p - q}}$$[/tex]

[tex]$${a^p} \cdot {a^q} = {a^{p + q}}$$[/tex]

[tex]$${a^{ - p}} = \frac{1}{{{a^p}}}$$[/tex]

[tex]$$\frac{{{{\left( {\sqrt x } \right)}^3} \cdot {x^{\frac{1}{3}}}}}{{x \cdot \frac{1}{2} \cdot {{\left( {6\sqrt x } \right)}^2}}} = \frac{{\sqrt x \cdot x \cdot {x^{\frac{1}{3}}}}}{{x \cdot \frac{1}{2} \cdot \left( {36x} \right)}} = \frac{{{x^{\frac{1}{2}}} \cdot x \cdot {x^{\frac{1}{3}}}}}{{x \cdot \left( {18x} \right)}} = \frac{{{x^{\frac{1}{2}}} \cdot {x^{\frac{1}{3}}}}}{{18x}} = \frac{{{x^{\frac{5}{6}}}}}{{18x}} = \frac{{{x^{\frac{5}{6}}}}}{x} \cdot \frac{1}{{18}} = {x^{ - \frac{1}{6}}} \cdot \frac{1}{{18}} = \frac{1}{{{x^{\frac{1}{6}}}}} \cdot \frac{1}{{18}} = \frac{1}{{18{x^{\frac{1}{6}}}}}$$[/tex]

Det er lurt å skrive formelen inn i http://www.wolframalpha.com/ for å sjekke svaret, bare bruk haugevis med paranteser så blir det riktig.
Svar