Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
JaneDoe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/11-2011 13:45
Sted: Oslo

Jeg har R1 matte, og sist prøve fikk jeg karakter 2 på temaet vektorer, og nå skal jeg ha en innlevering. Trenger litt hjelp med forståelsen.
Når jeg vet at |vektor p| = 3, |vektor q| = 5 og vektor p* vektor q = 1. Hvordan skal jeg finne ut |vektor p + vektor q|

Jeg vet også at |vektor p + vektor q| [symbol:ikke_lik] 3+5, og vektor p* vektor q [symbol:ikke_lik], bare hvis vinkel (vinkel p, vinkel q) = 0
Problemet mitt er at det ikke er oppgitt noen vinkler.
Noen som vet hva eller hvordan jeg kan løse den oppgaven?
Takk for hjelp!! :)
Jane Doe <3 :* ^^
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dersom du tar skalarproduktet av en vektor med seg selv så får du: [tex]\vec{v} \cdot \vec{v} = |\vec{v}| \cdot |\vec{v}| \cdot \cos(0^\circ) = |\vec{v}|^2[/tex] (siden cos 0 = 1.) Vi ser altså at skalarproduktet av en vektor med seg selv er lik kvadratet av vektorens lengde. Det kan du benytte her!

Dette betyr jo at for å finne [tex]|\vec{p} + \vec{q}|[/tex] så kan du i stedet finne [tex]|\vec{p} + \vec{q}|^2 = (\vec{p} + \vec{q}) \cdot (\vec{p} + \vec{q})[/tex]. Har du nok opplysninger til å regne ut dette produktet?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar