Hjelp til en prøve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
alexleta
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 05/01-2012 18:43

Hjelp med funksjoner!


Fargen reklamebyrå skal lage en rektangulær plakat. Plakaten skal ha et rektangelformet tekstfelt med en hvit marg rundt. Se bildet.
Plakaten skal ha et areal på 15600 cm^2.

a) Finn en formel for bredden b cm uttrukt ved høyden x cm. ( b = 15600/x ) X må være større enn 40 og mindre enn 780.

b) Vis at arealet A(x) i cm^2 av tekstfeltet er gitt ved A(x) = 16 400 - 20x - 624 000/x .

c) Finn høyde og bredde på plakaten slik at tekstfeltet blir størst mulig.

Trenger bare hjelp med c, men tok med a og b for kanskje den er til hjelp. Har prøve, og må få det til. Vær så snill! Takker av hele mitt hjerte!

http://www.diskusjon.no/index.php?app=c ... _id=474887
Eksplisitt
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 22/03-2008 15:50

Finn først intervallet x må ligge i. Så sjekker du om det er et punkt der x har sin høyeste eller laveste mulige verdi som gir høyeste funksjonsverdi, eller om det er et annet toppunkt i intervallet som ligger høyere. De(t) andre toppunkt(ene) kan du finne ved å derivere.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Et godt tips er å tegne grafer, masse grafer! Last ned programvare der du kan eksperimentere, f.eks microsoft mathematics som jeg liker veldig godt å tegne grafer med.

Last ned programvare eller bruk en grafisk kalkulator og tegn grafen, da vil du finne en god ca verdi uten å kunne derivasjon.
Bilde

Edit: Her kunne jeg brukt trace og vist deg svaret(x verdien til toppunktet), men det er best om du gjør det selv. :D
alexleta
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 05/01-2012 18:43

hva er å derivere? har ikke lært det enda. Takker for at du hjelper meg, betyr mye! :)
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

alexleta skrev:hva er å derivere? har ikke lært det enda. Takker for at du hjelper meg, betyr mye! :)
Den deriverte av en funksjonen f(x) skriver vi slik f´(x).

f´(x) viser stigningen til f(x), under er den blå grafen f(x) og den grønne f´(x):
Bilde
alexleta
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 05/01-2012 18:43

Kork skrev:Et godt tips er å tegne grafer, masse grafer! Last ned programvare der du kan eksperimentere, f.eks microsoft mathematics som jeg liker veldig godt å tegne grafer med.

Last ned programvare eller bruk en grafisk kalkulator og tegn grafen, da vil du finne en god ca verdi uten å kunne derivasjon.
Bilde

Edit: Her kunne jeg brukt trace og vist deg svaret(x verdien til toppunktet), men det er best om du gjør det selv. :D
Kan jeg vise utregning til det, eller må jeg løse det grafisk? Isåfall, hvordan ville utregninga blitt?
Jeg er veldig takknemlig, du redder meg hvis jeg får svar på dette! :D [/quote]
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

For å regne det ut må du bruke derivasjon. De mener helt sikkert at du skal finne det grafisk. De står jo også bare "finn" i oppgaveteksten, ikke "finn ved regning."
alexleta
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 05/01-2012 18:43

Tusen takk, nå ble jeg glad. Nå er jeg klar for prøve! :lol:
Svar