Sliter!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
a.m

Venstre siden i en likning er 4(x-1/2)+3(2+x). Lag en høyre side i likningen slik at:
1) 5 blir løsningen
2)det ikke blir noen løsning
3)alle reelle tall blir løsning

Takker for eventuelle svar! :)
Knuta2

4(x-1/2)+3(2+x) kan forkortes til å bli 7x+4.

1. Mener du at ligningen eller x skal bli 5?
hvis det var ligningen så blir det 7x+4 = 5
hvis x skal være 5 blir det 7x+4 = 7*5+4 = 39

2. Ingen løsning:
7x+4 = 39 + 1/(5-x)

3 Alle reelle tall:
7x+4 = 7x+4
Gjest

Jeg kom også fram til 39 i 1). Det kan skrives på flere måter. For eks 8x - 1. Men på 2) kom jeg fram til ( 39x - 195 ) / ( x - 5 ). 5 blir her en verdi av x som gir 0 i nevner. Men det kan jo lages mange slike høyresider som gir ingen løsning dersom x har andre verdier enn 5. Dersom x er et annet tall må det til en annen venstreside for å få ingen løsning. Er det gitt at x= 5 ? Hvis x kan ha andre verdier kan man vel lage andre høyresider som også gir ingen løsning ? Slik jeg forsto oppgaven skulle man lage 1 høyreside som ga ingen løsning. Det kan være mange. 3) Sto jeg litt fast på. Jeg hadde tenkt ut at 7x + 4 = 7x + 4 såklart. ( a = a ). Men det virket litt for lett. Er det ingen annen høyreside man kan lage som passer for alle disse verdiene av x ?
Gjest

fasit svarene er:

1) x+34
2)7x+2
3)7x+4
Svar