Fysikk, 2FY, bruk av Newtons lover

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

I læreboka står det "Newtons tredje lov innebærer at kreftene mellom to deler av et sammensatt system er like store, men motsatt rettet."

Hva vil dette si? Jeg har forstått dette med Krefter og motkrefter. Men akkurat den setningen ovenfor forvirrer meg.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Hvis du ikke forstår formuleringen av newtons 3.lov, så har du neppe forstått kraft/motkraft...det er jo netopp det den omhandler.

Hvis du definerer et system, som inneholder minst 2 deler, så vil enhver kraft mellom 2 deler i systemet ha en like stor og motsatt rettet motkraft.
Actio-reactio :P
Gjest

Husk forresten at kraft og motkraft er av samme art. Er en kraft f.eks. av elektrisk art, så er motkraften også av elektrisk art (ikke så veldig viktig sammenlignet med hovedpoenget i Newtons. 3 lov da).
Gjest

Det forstår jeg jo.
Men: "Newtons tredje lov innebærer at kreftene mellom to deler av et sammensatt system er like store, men motsatt rettet." Hvis du leser der, så står det to krefter i et sammensatt system. Men vil det si at systemet bare skal bestå av to deler? Hva hvis det er flere deler? Hvordan vet jeg hvilke gjenstander det gjelder?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Anonymous skrev:I læreboka står det "Newtons tredje lov innebærer at kreftene mellom to deler av et sammensatt system er like store, men motsatt rettet."

Hva vil dette si? Jeg har forstått dette med Krefter og motkrefter. Men akkurat den setningen ovenfor forvirrer meg.
Jeg mener ikke å være frekk her, men er ikke dette egentlig et spørsmål som hører hjemme i et fysikk-forum?

Prøv forumet på http://www.fysikk.no, det anbefales!
Svar