tips til tema for matematisk modell

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
linesol
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 12/10-2010 17:39

Hei :) Har et prosjekt om matematiske modeller der jeg skal finne tall(feks fra ssb) og dermed plassere disse inn i en passende modell(lineær modell, ekspotensiell,,, etc. benytte geogebra/excel..)

Har noen tips til hva slags tema jeg kan ta for meg? :) Er ganske dårlig i matte, og har ikke helt evnen til å tenke logisk-matematisk... :(
Per Spelemann
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 08/01-2012 01:48

Forslag:

Flo og fjære
Inflasjon
Befolkningsvekst
Matproduksjon
Levealder
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Hva med å illustrere en modell for perioden til en enkel pendel? Det er lett å lage data selv ved å ta tiden for et gitt antall svingninger for varierende pendellengder, amplituder og masse. Du kan vise det fantastiske faktum at perioden er uavhengig av masse (og tilnærmingsvis amplitude dersom den er liten) og tilpasse dataene til modellen
[tex]T \approx 2\pi \sqrt{\frac{L}{g}} [/tex]
der T er tiden det tar for en svingning, L er pendelens lengde og g er tyngdens aksellerasjon.
Svar