R1 Funksjoner 1 & 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Nieeru
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 07/02-2012 10:47

Heisann!
Sitter og sliter med et litt... praktisk problem på en innleveringsoppgave.
Vi skal lage en eske uten lokk. Eska skal ha kvadratisk grunnflate med side lik x dm. Høyden skal være y dm.

1. Vis at overflata av eska, F dm^2 er gitt ved F = x^2 + 4xy

Til å lage eska går det med 16,0 dm^2 av en papplate.
2. Finn y utrykkt ved x og finn de største volumet denne eska kan ha.
Hvordan skal jeg angripe denne typer oppgaver? Blir helt forvirret når oppgaver som dette kommer frem. Hvordan regner jeg noe av dette ut?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

1. [tex]x^2[/tex] er arealet av bunnflata og [tex]xy[/tex] er arealet av en av sideflatene (du har fire av dem). ok?

2. Du kan derivere uttrykket og finne maks.pkt., eller løse dette grafisk. ok?
Nieeru
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 07/02-2012 10:47

Joda, ettam! Jeg er med deg så langt. Men hvordan, feks. viser jeg at overflata er gitt ved F = x^2 + 4xy?

Trenger vel egentlig en slags fremgangsmåte tror jeg.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du har bunnen som har arealet [tex]x^2[/tex], og 4 flater som utgjør veggene. Disse har arealet [tex]xy[/tex], men tilsammen er det 4 av dem, så vi ganger det med 4 og får [tex]4xy[/tex].

Overflata er da tilsammen [tex]x^2 + 4xy[/tex]
Bilde
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Nieeru skrev:HeisannHvordan skal jeg angripe denne typer oppgaver? Blir helt forvirret når oppgaver som dette kommer frem. Hvordan regner jeg noe av dette ut?
Oho! Du har jo fått svar, men et stalltips er å tegne opp esken. Deretter navngir du de forskjellige elementene på tegningen på samme måte som du ville gjort det om du fikk oppgitt tall. Dernest kan du enkelt lage en generell formel for esken.

Tegna fort til deg her: http://bildr.no/view/1138093
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar